اخبار فضای مجازی

ارسال نفتکش از ایران به ونزوئلا | تحلیل بازتاب خبر در فضای مجازی

در پی ارسال پنج نفتکش حامل بنزین از سمت ایران به سمت ونزوئلا واکنش‌های زیادی در فضای مجازی نسبت به این موضوع انجام شد.

به طوری که ۱۴۰ هزار پست در توییتر  در دو هفته گذشته درباره این خبر منتشر شده است که در مجموع ۸۱۰ هزار لایک دریافت کرده و ۲۳ هزار کاربر در آن مشارکت کردند. ۳۳ هزار توییت اصلی و بقیه ریتوییت بودند.

آمار کلی توییتر

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

در اینستاگرام هم ۱۰ هزار پست در این زمینه منتشر شده که ۳ میلیون لایک . ۳۵ هزار کامنت دریافت کردند.  ۵ هزار کاربر با ۴۴ میلیون فالوئر در این موضوع فعالیت کردند.

آمار کلی اینستاگرام

در تلگرام که بستری برای انتشار خبر است، ۳۱ هزار پست منتشر شده که  ۴۵۰ میلیون بازدید داشته اند.  ۵ هزار کانال در انتشار این پست‌ها مشارکت داشتند که در مجموع ۱۲۰ میلیون عضو داشته اند.  ۲۵ هزار پست اصلی و بقیه کپی بودند.

آمار کلی تلگرام

واکنش کاربران توییتر به ارسال نفتکش از ایران به ونزوئلا

یکی از اصلی ترین موضوعات اقتدار ایران و پیروزی بر تحریم‌ها بوده است. ۴۸ درصد از کاربران این عمل را یک دستاورد بزرگ و تاریخی دانسته‌ و به تمجید از آن پرداخته‌اند.

در حالی که ۱۲درصد از کاربران نیز این اقدام را توخالی و نمایشی توصیف کردند.

تشکر مردم و مقامات عالی‌رتبه ونزوئلا از مردم ایران در بازه این گزارش نیز مورد توجه کاربران بوده است. اغلب این توییت ها با هشتگ های  سلام ایران و تشکر ایران به زبان  فارسی و اسپانیایی منتشر گردید و مورد توجه ۱۰ درصد از توییت‌ها قرار گرفته است.  معامله کالا به کالا و دریافت شمش طلا از ونزوئلا در ازای بنزین ارسال شده در ۶ درصد از توییت‌ها با رویکردی مثبت مطرح شده است.  این اقدام جمهوری اسلامی ایران بابت صادرات بنزین به ونزوئلا  دهن اقدام موثری در برابر تحریم‌ها بوده است. بسیاری از کاربران دریافت شمش طلا را یک مبادله کالا به کالا و برد برد دانسته‌اند. کاربران اذعان داشته‌اند صادرات بنزین به ونزوئلا به ضرر دلار خواهد بود.

موضوع بعدی که از سوی کاربران توییتر مورد استقبال قرار گرفته‌است، مقایسه انتقال بنزین به ونزوئلا و محروم بودن مردم غیزانیه اهواز از آب آشامیدنی و ناکارآمدی مسئولان و دولت می‌باشد. کاربران با دیدگاهی منتقدانه این دو موضوع را با هم مقایسه کرده‌اند و انجام این اقدامات را نمایشی و بیهوده قلمداد نمودند.

سایر موضوعات مورد توجه کاربران موضوع حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موشک باران پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد و توقیف کشتی انگلیسی ، عصبانیت عربستان سعودی، ناکارآمدی دولت در موضوعات اجتماعی بوده است.

رویکرد_کاربران-توییتر_به_خبر ارسال نفت کش به ونزوئلا

به طور کلی ۷۴ درصد کاربران نظر مثبت، ۲۰ درصد نظر منفی داشته‌اند و ۶ درصد نظری در این زمینه نداشته‌اند.

رویکرد کاربران به آمریکا و ونزوئلا

نمودار زیر بیان‌کننده رویکرد کاربران توییتر در خصوص تهدیدات آمریکا در ارتباط با صادرات بنزین به ونزوئلا است. در این بخش رویکرد کاربران در خصوص اقدامات، تهدیدات و تحریم های آمریکا پرداخته شده است. با توجه به نمودار فوق ۸۸ درصد از کاربران توییتر این سخنان تهدیدآمیز، خصمانه و جنگ طلبانه را بی پایه و اساس دانسته و حرکت نفتکش های جمهوری اسلامی ایران به سوی ونزوئلا و صادرات بنزین به این کشور را یک پیروزی بزرگ و غرور آفرین برای مردم ایران و شکست برای آمریکا و تحریم‌هایش دانسته‌اند. کاربران توییتر با انتشار توییت هایی هیمنه و ابهت نظامی آمریکا و متحدانش از جمله انگلیس، اسرائیل و عربستان سعودی را با به حرکت درآمدن این نفتکش‌ها بیش از پیش رو به زوال و نابودی دانسته و پایان دوره کدخدا منشانه و مستبدانه آمریکا را پیش بینی کرده‌اند. فقط ۵ درصد از کاربران سعی در تعریف و تمجید از اقدامات و قدرت نظامی آمریکا داشته‌اند. و ۷ درصد نیز رویکردی خنثی در قبال این موضوع داشته‌اند.

رویکرد به تهدیدات مریکا

با توجه به داده‌های منتشر شده و مد نظر کاربران حدودا ۵۲ درصد نسبت به ونزوئلا و مردم ونزوئلا دیدگاهی مثبت داشته‌اند. همچنین نسبت به تشکر مردم و مقامات رسمی این کشور عکس‌العمل نشان داده و با هشتگ سلام ونزوئلا به تشکر نمودن آنان اینگونه پاسخ داده‌اند. ۲۶ درصد از کاربران نیز با بیان موضوعاتی، نگاهی منفی نسبت به این موضوع داشته و با بیان مطالبی سعی در تیره ساختن این اقدام داشته‌اند. و در آخر ۲۲ درصد کاربران نیز با رویکردی خنثی به انتشار محتوا پرداخته‌اند.

واکنش کاربران اینستاگرام به ارسال نفتکش از ایران به ونزوئلا

موضوعات مورد بحث در فضای مجازی یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌هایی است که باید برای تحلیل افکار عمومی مورد ارزیابی قرار بگیرد. نمودار زیر نشان می‌دهد کاربران اینستاگرام درباره اعزام نفتکش به ونزوئلا به چه موضوعاتی پرداخته‌اند.

مهم‌ترین موضوعی که کاربران در اینستاگرام به آن پرداختند در خصوص نفوذ ایران در آمریکای جنوبی بوده است. ۲۵ درصد کاربران با رویکرد مثبت از این اقدام که در راستای گسترش روابط بین‌المللی صورت گرفته، حمایت کرده‌اند.

۳ درصد نیز این اقدام را ارتباط با کشورهای جهان سومی دانسته و از آن به عنوان ارتباطی کم‌سود یاد کرده‌اند.

موضوعی دوم در مورد افزایش اقتدار ملی در منطقه و جهان بوده است. کاربران با اشاره به ورود نفتکش‌ها به منطقه آمریکای جنوبی و نادیده گرفتن تهدیدات آمریکا عنوان کردند در انظار عمومی قدرت ایران بیش از قبل به نمایش درآمده است.

۱۲ درصد از کاربران با مطرح کردن مشکلات کم‌آبی منطقه غیزانیه عنوان کردند در حالیکه درون کشور چنین مشکلاتی وجود دارد کمک به سایر کشورها توجیهی ندارد. در این میان برخی کاربران نام کشورهایی نظیر لبنان و فلسطین را نیز در کنار ونزوئلا به میان آوردند. همچنین یادآوری حوادث آبان که بعد از گرانی بنزین رخ داد نیز مزید بر علت شد تا برخی از کاربران عنوان کنند که ایران به طور رایگان اقدام به ارسال نفتکش کرده است.

رویکرد_کاربران_اینستاگرام_خبر ارسال نفت کش به ونزوئلا.

به طور کلی ۷۵ درصد از کاربران در بستر اینستاگرام رویکرد مثبتی به عزیمت نفتکش‌ها به ونزوئلا داشته‌اند و آن را نشانه اقتدار ایران دانستند. رویکرد منفی مجموعا ۱۹ درصد محتوا را شامل شده که معطوف به اولویت دانستن مسائل درون کشور به کمک‌های خارجی بوده است. یادآوری حوادث آبان و مشکلات غیزانیه از جمله مهم‌ترین موارد بوده است.

رویکرد کاربران اینستاگرام به آمریکا و ونزوئلا

در این بخش رویکرد کاربران در خصوص تهدیدات آمریکا و تعامل با ونزوئلا را مورد بررسی قرار داده‌اید. طبق دو نمودار فوق کاربران نسبت به تهدیدات آمریکا واکنش نشان دادند و با جملاتی نظیر «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» سعی در تحقیر آن داشتند اما با این وجود میزان موافقان رابطه با ونزوئلا به نسبت کمتر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد علی‌رغم بروز دشمنی با آمریکا لزوم ارتباط با ونزوئلا برای برخی از کاربران مشخص نشده است.

 

رویکرد کاربران یه تهدیدات امریکا در اینستاگرام

 در حدود ۱۵ درصد از محتوای مرتبط با ایجاد رابطه با ونزوئلا، با به میان آوردن نام کشورهایی نظیر لبنان و فلسطین در کنار ونزوئلا، مخالفت خود با ارسال کمک به این کشورها را بروز دادند.رویکرد کاربران به ارتباط با ونزوئلا در اینستاگرام

واکنش کاربران تلگرام به ارسال نفتکش از ایران به ونزوئلا

موضوعات مورد بحث در فضای مجازی یکی از پراهمیت‌ترین بخش‌هایی است که باید برای تحلیل افکار عمومی مورد ارزیابی قرار بگیرد. نمودار زیر نشان می‌دهد کانال‌های تلگرام درباره اعزام نفتکش به ونزوئلا به چه موضوعاتی پرداخته‌اند. علاوه بر آن رویکرد کانال‌ها درباره هر موضوع نیز در نمودار مشخص شده است. اعداد نمودار بر اساس درصد مشخص شده است.

بازنشر خبر ارسال ۵ نفتکش حامل مواد سوختی و مشتقات نفتی از سوی ایران به سمت ونزوئلا بیشترین تکرار را در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی داشته‌است. رویکرد بیشتر خبرها خنثی بوده و تعداد معدودی رویکرد مثبت داشتند.

موضوع بعدی که از لحاظ تکرار در رده دوم می‌باشد خوشحالی کاربران و تحسین ایران برای داشتن قدرت نظامی فوق‌العاده می‌باشد که آمریکا با آن همه تجهیزات نتوانسته جلوی ۵ نفتکش ایرانی را بگیرد.

پس از رسیدن نفتکش‌ها به ونزوئلا رئیس جمهور ونزوئلا نیکلاس مادورو در پیامی از دولت و مردم ایران به خاطر همراهی آن کشور در دوران تحریم‌های سنگین امریکا تشکر کرد و گفت تهران و کاراکاس هیچوقت در برابر واشنگتن زانو نخواهند زد. همچنین مردم ونزوئلا با پخش تصاویری از خوشحالی مردم در پمپ بنزین‌ها در فضای مجازی به نوعی از دولت و مردم ایران تشکر کرده‌اند.

رویکرد_کاربران تلگرام_به_خبر_ارسال_نفت_کش_به_ونزوئلا

به طور کلی عموم کانال‌‌ها در بستر تلگرام رویکرد خنثی به عزیمت نفتکش‌ها به ونزوئلا داشته‌اند و فقط خبر آن را بازنشر کرده اند. ۳۵ درصد رویکرد کانال‌ها نسبت به موضوع نفتکش‌ها مثبت بوده و آن را باعث افتخار از لحاظ قدرتمند شدن ایران می‌دانند. ۵ درصد دیگر کاربران رویکردی انتقادی داشته‌اند و مسئله آب غیزانیه را ارجح‌تر می دانسته‌اند.

در هر بستر نام کدام یک از شخصیت‌های سیاسی بیشتر در تکرار شده است؟

توییتر

پس از بررسی تمامی توییت‌های منتشر شده مرتبط با موضوع گزارش، سهم نام هریک از شخصیت‌های سیاسی و افراد مرتبط موضوع به صورت زیر تعیین گردید. درصد درج شده در مقابل هر نام بیانگر سهم نام آن شخصیت از پست‌هایی است که در آن از نام افراد استفاده شده است. مقادیر به عدد ۱۰۰ نرمال شده است.

اینستاگرام

پس از سرشماری پست‌های اینستاگرامی منتشر شده مرتبط با موضوع گزارش، سهم نام هریک از شخصیت‌های سیاسی و افراد مرتبط موضوع به صورت زیر تعیین گر دید. درصد درج شده در مقابل هر نام بیانگر سهم نام آن شخصیت از پست‌هایی است که در آن از نام افراد استفاده شده است:

دونالد ترامپ بیش از سایر شخصیت‌ها نامش تکرار شده که با توجه به سخنرانی هایش در خصوص تهدیدات نظامی نفتکش ها و انجام عملیات نظامی بوده ‌است. در ادامه نام حسن روحانی بیشترین تکرار را داشته و که به دلیل صحبت ناکارآمدی دولت در رفع مشکلات اساسی و ابتدایی مردم از جمله تهیه آب آشامیدنی در غیزانیه اهواز بوده‌است.

نام سردار شهید قاسم سلیمانی از این جهت بیشترین تکرار داشته که کاربران این اقدام را ادامه راه این شهید دانستند.

با توجه به سخنان نیکلاس مادورو رئیس جمهور فعلی ونزوئلا در خصوص این اقدام و ابراز تشکر و قدردانی از مردم و نظام جمهوری اسلامی، اسم ایشان نیز دارای تکرار بوده‌است. نام محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت پیشین، از این حیث مورد توجه کاربران بوده است که روابط اولیه با ونزوئلا در دوران  هوگو چاوز، رئیس جمهور وقت ونزوئلا به وقوع پیوسته است.

 

تلگرام

پس از بررسی پست‌های تلگرامی منتشر شده مرتبط با موضوع گزارش، سهم نام هریک از شخصیت‌ها و افراد مرتبط با موضوع اعزام نفتکش ها به ونزوئلا به صورت زیر تعیین گردید. عدد درج شده در مقابل هر نام بیانگر نسبت سهم نام آن شخصیت از میان پست‌هایی است که در آن از نام افراد استفاده شده است:

با توجه به سخنان و صحبت‌های وزیر امور خارجه ونزوئلا در خصوص انتقال نفتکش‌ها، نام این شخص بیشترین تکرار را به خود اختصاص داده است. در ادامه اسم دونالد ترامپ با توجه به تهدیداتش در خصوص نفتکش‌های ایرانی دارای  بیشترین تکرار بوده است. نیکلاس مادورو رئیس جمهور فعلی ونزوئلا سخنرانی‌هایی در خصوص این انتقال بزرگ انجام داده و در آنها از مردم و نظام حاکمیت ایران تشکر کرده است که مورد استقبال کاربران قرار گرفته و تکرار شده است. سخنان و رهنمون‌هایی از رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست های خارجی هم مورد توجه کاربران تلگرام قرار گرفته که به بازنشر آن پرداخته اند. اسم حسن روحانی و محمدجواد ظریف هم از حیث پاسخ به تهدیدات ترامپ، توجه کاربران را به خود جلب نموده است. همچنین اسم امیر قطر با توجه به اینکه حاوی پیام‌های تهدیدآمیز از طرف ترامپ در خصوص نفتکش ها بوده و همچنین حسن روحانی در تماسی تلفنی این تهدیدات را پاسخ داده مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

 

کدام هشتگ‌ها در توییتر بیشتر مورد توجه کاربران بوده است؟

یکی از ابزارهای تحلیل محتوای پست‌های توییتر، بررسی میزان توجه کاربران به هشتگ‌های مرتبط است. در نمودار زیر مشخص کردیم که در تمام پست‌های توییتر چه میزان از هر هشتگ استفاده شده است. عدد درج شده در مقابل هر هشتگ بیانگر سهم آن هشتگ در توییت‌هایی است که هشتگ داشته‌اند.

طبیعی است که هشتگ‌های ونزوئلا و نفتکش در صدر این لیست باشند. از آن‌جا که برخی از کاربران ونزوئلایی و همچنین مقامات رسمی این کشور برای ابراز تشکر از مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی و در مقابل کاربران ایرانی برای پاسخ و همچنین ایجاد فضای دوستانه بین دو کشور، توییت هایی منتشر کرده‌اند، هشتگ های SalamVenezuela و GraciasIran دارای بیشترین تکرار بوده‌اند. توجه به موضوعاتی مانند کمبود آب آشامیدنی در غیزانه اهواز و حوادث خونین آبان ماه ۹۸ در خصوص گرانی بنزین، هشتگ #غیزانیه و #آبان_خونین را ترند نمود. در ادامه هشتگ های #با_پرچم_افراشته، #عین_الاسد، #سکان_اقتدار و #دیپلماسی_نفتکش ها، ترند شده‌اند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا