بازاریابیدیجیتال مارکتینگ

تحلیل کلان‌داده شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی هوشمند

بازاریابی هوشمند (Marketing intelligence)

بازاریابی هوشمند یا هوش بازاریابی (Marketing intelligence) اطلاعات روزمره مربوط به بازار یک شرکت است که به منظور تصمیم‌گیری دقیق و مطمئن در تعیین فرصت‌های بازار، استراتژی نفوذ در بازار و معیارهای توسعه بازار جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌شود.

بازاریابی هوشمند اطلاعات موردنیاز را تعیین می‌کند، آن را با جستجوی محیط جمع‌آوری کرده و به مدیران بازاریابی که به آن نیاز دارند تحویل می‌دهد. نرم‌افزارهای بازاریابی هوشمند دیتاهایی را از منابع داده‌‌ای مختلف مانند آنالیز وب، هوش تجاری، مرکز تماس و داده‌های فروش که اغلب گزارش‌های جداگانه‌ای به دست می‌دهند، جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در یک محیط واحد قرار می‌دهد.

Marketing intelligence- هوش بازاریابی

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

از نظر سازمانی، بازاریابی هوشمند نام بخشی است که هم بازایابی هوشمند و هم نقش‌های تحلیل رقبا را انجام می‌دهد. اندازه‌گیری سهم بازار و تعیین اهداف رشد، گروه ادغام و جمع‌آوری برای کشف فرصت‌های جدید، تحقیق و توسعه برای مقایسه بین شرکت‌ها روندهای نوآوری و کشف فرصت‌ها همه از جمله کارکردهای بازاریابی هوشمند هستند.

جمع‌آوری بیگ دیتا

برای جمع‌آوری اطلاعات و استفاده از آن باید چند کار متفاوت انجام داد. این کارها توسط مدیران یا اعضای تیم بازاریابی در دوره‌های زمانی مشخص انجام می‌شود و نتیجه‌ی آن طی گزارش‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • با کتاب‌ها، روزنامه‌ها و نشریات تجاری مربوط به حوزه‌ی کاری خود ارتباط داشته باشید.
  •  با ذینفعان مختلف مانند مشتریان، توزیع‌کنندگان و تأمین‌کنندگان صحبت کنید.
  •  با استفاده از ابزارهای موجود، رسانه‌های اجتماعی را رصد و مانیتور کنید و تعامل آنلاین داشته باشید.
  •  گزارش‌هایی را طراحی کنید که داده‌های مربوط به بخش‌ها و منابع مختلف (حتی در برخی موارد، داده‌های خارجی) را با یکدیگر مرتبط و قابل تجسم می‌کند. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا شاخص‌های اصلی عملکرد را در زمان واقعی (یا همان زمان که منابع داده‌ها را ارائه می‌دهند) مشاهده کنند و روند را تجزیه و تحلیل کنند، نه اینکه منتظر تحویل گزارش‌های دوره‌ای توسط تحلیلگران باشند.

سیستم‌های بازاریابی هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط مدیران بازاریابی مورد استفاده قرار گرفته و توسط کارکنان در سراسر سازمان مشاهده می‌شوند. این سیستم‌ها می‌توانند داده‌های بسیار دقیق و مفیدی را جمع‌آوری کنند، اما اغلب برای ساخت و ویرایش گزارش‌های سفارشی به پشتیبانی ارائه‌دهنده احتیاج دارند.

مراحل استفاده از سیستم بازاریابی هوشمند

با استفاده از مراحل زیر، سیستم بازاریابی هوشمند یک شرکت برای عملکرد مؤثر آن مفید خواهد بود.

۱. آموزش و انگیزش نیروی فروش

نیروی فروش یک شرکت می‌تواند منبع عالی اطلاعات در مورد روندهای فعلی بازار باشد. آن‌ها “جمع آوری هوشمند” شرکت هستند. اطلاعات به دست آمده می‌تواند مربوط به عرضه در بازار شرکت باشد یا اینکه آیا فرصتی برای محصولات جدید وجود دارد یا خیر؟ همچنین این افراد می‌توانند یک منبع معتبر برای اطلاع از فعالیت‌های رقبا، مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان فراهم کنند.
اطلاعات فوق از طریق ارتباط و تعامل با مشتریان فعلی، بررسی و آنالیز رفتار آن‌ها و تحقیق در مورد نیاز بازار به دست می‌آید.

۲. تشویق توزیع کنندگان، خرده‌فروشان و سایر واسطه‌ها به هوشمندی

متخصصان بازاریابی داده‌محور برای جمع‌آوری اطلاعات بازاریابی به منظور سنجش کیفیت تولید، نحوه برخورد کارکنان با مشتریان، کیفیت امکانات ارائه شده توسط شرکت استخدام می‌شوند. خرده‌فروشان و ارائه‌دهندگان خدمات، خریداران را به سمت شرکت می‌فرستند. شرکت‌ها همچنین با استفاده از خریداران می‌توانند کیفیت تجربه مشتری را ارزیابی کنند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

امروزه با توجه به فعالیت کسب‌وکارها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده از داده‌های این بستر‌ها برای تحلیل موارد فوق ضرورت بیشتری یافته است. استفاده از دیتای تولید شده حول یک برند یا سازمان (چه مثبت، چه منفی و چه خنثی) در جهت جمع‌آوری اطلاعات در مورد محصولات، کیفیت ارائه‌ی آن‌ها، رضایت مشتریان از آن‌ها و بسیاری از اطلاعات دیگر امری است که بازاریابی هوشمند را سریع، دقیق و ساده می‌کند. برای دستیابی و استفاده از این دیتا می‌توانید با دیتاک که در زمینه‌ی جمع‌آوری و تحلیل داده در بستر اینستاگرام، توییتر، تلگرام و روزنامه‌های آنلاین فعال و دارای سابقه است تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]ارتباط با دیتاک[/button]

۳. رصد و تحلیل رقبا

هوش رقابتی (Competitive intelligence) رشته وسیع‌تری از تحقیق، تجزیه و تحلیل و تدوین داده‌ها و اطلاعات را از کل محیط رقابتی هر سازمان توصیف می‌کند. این امر می‌تواند با خرید محصولات رقیب، بررسی اقدامات تبلیغاتی، پوشش رسانه‌های مطبوعاتی، خواندن گزارش‌های منتشر شده آن‌ها و آنالیز دیتای موجود در بستر‌های اجتماعی در ارتباط با آن‌ها انجام شود. البته نکته مهم در هوش رقابتی قانونی و اخلاقی بودن آن است.

یکی از محصولات دیتاک گزارشات تحلیلی است که شامل تحلیل رقبا نیز می‌شود. دیتاک با تحلیل عملکرد رقبا و تحلیل نظر عموم نسبت به آن بر مبنای دیتای شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اطلاعات خوبی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

۴.راه اندازی پنل مشاوره مشتری

شرکت‌ها می‌توانند پنل‌هایی متشکل از مشتریان راه‌اندازی کنند. این پنل‌ها می‌تواند در راستای ارائه خدمات ویژه به مشتریان فعلی، ارتباط مستقیم، ارائه گزارش و نظرسنجی استفاده شود.

۵.استفاده بهینه از منابع داده دولت

دولت‌های اکثر کشورها گزارش‌هایی راجع به روند جمعیت، خصوصیات جمعیت شناختی‌، تولید محصولات کشاورزی و بسیاری از داده‌های دیگر را در بازه‌های زمانی منظم منتشر می‌کنند. تمام این داده‌ها می‌توانند به عنوان داده‌های پایه معرفی شوند که در برنامه ریزی و تدوین سیاست‌های شرکت ها کمک کننده باشد.

۶.اطلاعات خریداری شده از تأمین‌کنندگان خارج از شرکت

برخی آژانس‌ها داده‌هایی را می‌فروشند که می‌تواند برای سایر شرکت‌ها مفید باشد. به عنوان مثال، دیتاک با جمع‌آوری داده‌های شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین، قادر به تهیه گزارش در مورد هر موضوع ترند شده، محتوا و نظرات حول برند، تحلیل برند، تحلیل بازار، افکارسنجی و … است که ممکن است نیاز بسیاری از شرکت‌ها باشد. شرکت دیتاک با توجه به درخواست مشتری و نیاز او، این دیتا و اطلاعات را استخراج و تحلیل کرده و در اختیار وی قرار می‌دهد.

اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات دیتاک هستید اینجا کلیک کنید.

۷.جمع‌آوری اطلاعات از طریق بازخورد مشتریان آنلاین

نظرات مشتریان نسبت به یک محصول یا برند برای هر شرکتی ضروری است. در نهایت این مشتری است که محصول را خریداری می‌کند، از این رو بازخورد مشتری باید به موقع و سریع دریافت شود تا بتوان پاسخ مناسبی به آن داد. از سیستم عامل‌های آنلاین مانند اتاق چت‌، وبلاگ‌ها، تالار گفتگو، کامنت، دایرکت، ایمیل و … می‌توان برای دریافت بازخورد مشتری استفاده کرد. این امر شرکت را قادر می‌سازد تجارب و برداشت‌های مشتری را درک کرده و یک سیستم ساختار یافته ایجاد کند.

گاهی مشتریان بازخورد خود را نسبت به یک محصول یا برند، به طور مستقیم به آن برند یا شرکت نمی‌دهند. آن‌ها نظر خود را در قالب پست، کامنت، پست بلاگ یا هر محتوای دیگری (گاهی بدون منشن) در فضای مجازی منتشر می‌کنند. اگر شرکت در زمان انتشار چنین محتواهایی از آن‌ها اطلاع نداشته باشد ممکن است بازخوردهای بسیار کاربردی و مفیدی را از دست بدهد. بنابراین یک آلارم مناسب به مدیران کسب وکارها کمک می‌کند تا از نظرات افراد در مورد برندشان به موقع و سریع مطلع شوند.

[box type=”note” align=”aligncenter” class=”” width=”770″]

آلارم سامانه روابط عمومی دیتاک با توجه به عبارات و کلیدواژه‌های تعیین شده توسط کاربر، تمامی محتواهای تولید شده در هر بستر در بازه‌ی زمانی مشخص را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به این صورت به موقع و سریع از تمام نظرات و محتواهای منتشر شده در مورد برندتان مطلع خواهید شد.[/box]

تأثیر فزاینده‌ای که فناوری بر مصرف‌گرایی دارد، نیاز به بازاریابی هوشمند را افزایش داده است. تعامل مصرف‌کننده با شرکت‌ها به دلیل استفاده بیشتر از فناوری و شبکه‌های اجتماعی، به طور مداوم در حال تغییر است. برای همراهی با تغییرات، درک مصرف‌کننده به روش‌های تحلیلی نیاز دارد. تحقیقات بازاریابی بدون شک پایه و اساس برنامه تجاری هر شرکت، کشف بینش در مورد مصرف‌کنندگان و ایجاد پتانسیل فروش آینده است.

از آنجا که جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آ‌ن‌ها اطلاعات جدید و مفیدی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد شرکت‌ها باید جهت پیشرفت فعالیت‌های بازاریابی خود به طور مداوم از آن‌ها استفاده کرده و بازاریابی هوشمند جدید را به طور مؤثر اتخاذ کنند. هرچه تعداد بیشتر و گسترده‌تری از داده‌های موجود در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را برای بازاریابان ایجاد می‌کند تا درمورد مصرف کنندگان خود اطلاعاتی کسب کنند.

به دلیل اهمیت استفاده از تحلیل کلان‌داده شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی هوشمند ، ابزارهای آنلاینی بوجود آمده که شرکت‌ها می‌توانند برای جمع‌آوری و تحلیل این دیتا از به آن‌ها مراجعه کنند. دیتاک چندین نیاز کلان‌داده‌ای را که بالاتر هم به آن‌ها اشاره شد با هم ادغام کرده و پاسخگوی نیاز‌های تحلیلی شرکت‌هاست. برای استفاده از خدمات دیتاک با ما تماس بگیرید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”150″]تماس با دیتاک[/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا