تحلیل شبکه اجتماعی

مقایسه ایرانسل و همراه اول در شبکه های اجتماعی

ایرانسل و همراه اول دو اپراتور اصلی کشور هستند که هر کدام با سهم بازار ۴۳ ٪ و ۵۳٪ بیشترین کاربر را در میان اپراتورها دارند، در حالی که این رقم در سال گذشته با اندکی تفاوت ۳۸٪ و ۶۱ ٪ بود.  دیتاک با هدف بررسی موقعیت این دو برند در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تحلیل داده موجود در مورد این دو برند و شناخت نظرات کاربران نسبت به این دو نام تجاری کرده است. رقابت تنگاتنگ این دو می‌تواند برای دنبال کنندگان فضای کسب و کار ایران بسیار جذاب باشد.

برای تحلیل این رقابت کلان داده توییتر و تلگرام را مورد بررسی قرار دادیم. دیتایی که برای این تحلیل استفاده شده، مربوط به ۲۳ شهریور تا ۲۳ آذر ۹۸ است که بازه قطعی اینترنت جهانی در ایران را نیز در برمی‌گیرد.

جنگ اپراتوری در توییتر

توییتر بستری است که بسیاری از کاربران احساس واقعی خود را نسبت به برندها اعلام می‌کنند. آنها ممکن است در یک توییت نسبت به قیمت یا خدمات یک محصول غر بزنند یا در توییتی دیگر از رفتار خوب پشتیبان یک محصول قدردانی نمایند. پس با بررسی توییتر می‌توان به درک صحیحی از جهت‌گیری بخشی از مشتریان به محصول رسید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

مقایسه وضعیت ایرانسل و همراه اول در توییتر

بررسی‌های دیتاک از کلان داده توییتر فارسی، نشان می‌دهد:

  • ⁦⁩ نام ایرانسل ۲۰٪ بیشتر از نام همراه‌ اول در توییتر آورده شده است.⁩
  • رضایت کاربران همراه اول بیشتر از ایرانسل است.⁩
  • ایرانسل کاربر ناراضی کمتری از همراه اول دارد.

در مجموع می‌توان ایرانسل را برنده نسبی این رقابت دانست چون اختلاف نارضایتی بین کاربران همراه اول و ایرانسل بسیار بیشتر از اختلاف رضایت کاربران آنهاست.

بخش بزرگی از توییت‌ها نسبت به این دو برند جهت‌گیری خاصی نداشتند. دلیل این رویداد این است که بخش قابل توجهی از توییت‌ها مربوط به خبر قطعی یا اتصال اینترنت این دو اپراتور بوده است. افزایش تعداد توییت در روزهای قطع و اتصال اینترنت در نمودار به وضوح دیده می‌شود.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”500″]گاهی از نظرات مشتریان می‌تواند به کسب و کار شما و موفقیت بیشتر در برابر رقبا کمک کند.

برای سفارش تحلیل بازار کسب و کار خود با ما تماس بگیرید.

[button color=”red” size=”medium” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با ما[/button][/box]

از اپراتورها در تلگرام چه خبر؟

کانال‌های تلگرام معمولا در اختیار رسانه‌های خبری و سرگرمی است. به همین دلیل در این بستر پست‌های خبری نقش پررنگی بازی کرده و عجیب نیست که بخش بزرگی از محتوای تولید شده در آن ماهیت «اطلاع‌رسانی» داشته باشد.

مقایسه وضعیت ایرانسل و همراه اول در تلگرام

نتیجه داده‌کاوی دیتاک، از پست‌های منتشر شده درباره ایرانسل و همراه اول به شرح زیر است:

  • دلیل اصلی تعداد بالای تکرار نام هر دو برند، گستردگی تبلیغات آنها بستر تلگرام است.
  • ۱۷ درصد پست‌های همراه اول و ۳۴ درصد پست‌های ایرانسل تبلیغاتی است.
  • در این میان ۴ درصد پست‌های همراه اول و ۲۳ درصد پست‌های ایرانسل مربوط به تبلیغات سرویس های VOD و ارزش افزوده بوده است.

به نظر می‌رسد ایرانسل بیش از همراه اول از نام خود در تبلیغات این چنینی بهره می‌برد. در تلگرام هم به مانند توییتر، تکرار نام دو اپراتور بزرگ کشور در روزهای اتصال اینترنت به اوج خود رسیده است.

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا