تحلیل شبکه اجتماعیعمومی
موضوعات داغ

فراز و فرود کاندیداهای انتخابات رد و تایید صلاحیت شده ۱۴۰۰

اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰

در حالیکه شورای نگهبان اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده را منتشر کرده است، اینکه هر یک از کاندیداهای انتخابات رد یا تایید صلاحیت شده از نظر افکار عمومی در چه جایگاهی قرار داشتند، حائز اهمیت است. دو عامل تعیین‌کننده در موفقیت کاندیداهای انتخابات، جلب توجهات و احساسات کاربران فضای مجازی است. با ما همراه باشید تا با بررسی هر یک از محورهای فوق و تغییرات آن در هفته گذشته، احتمال پیروزی ۱۰ کاندیدای برتر انتخابات را بررسی کنیم.

وضعیت کاندیداهای انتخابات در فضای مجازی

در این گزارش پس از رده‌بندی کاندیداهای انتخابات بر اساس امتیاز توجه ۱۰ نفر از چهره‌هایی که موفق به کسب بیشترین امتیاز توجه در شبکه‌های اجتماعی شده بودند را از نظر حجم محتوا و احساسات افکار عمومی مورد بررسی قرار دادیم. امتیاز توجه عدد نرمال شده‌ی میزان توجهات فضای مجازی به هر کاندیدا بر اساس تعداد پست، لایک، کامنت و … حول هر یک از آن‌هاست.

مطهری، ناموفق در جلب توجه و احساس کاربران

حجم محتوای مربوط به مطهری نسبت به هفته های قبل بازهم کاهش یافته و او با امتیاز ۲ در پایین ترین بخش محور توجهات قرار می گیرد. وضعیت او به لحاظ احساسات نیز مناسب نیست و با کسب امتیاز ۷۱-دقیقا مشابه با هفته قبل در رده های پایین لیست کاندیداهای انتخابات جای گرفته است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

افزایش چشمگیر احساسات مثبت به قاسمی

قاسمی اگرچه مانند هفته‌های پیشین محتوای کمی را در فضای مجازی به خود اختصاص داده، اما تلاش‌های رسانه‌ای او و هوادارانش موجب شده تا این هفته با افزایش احساسات مثبت روبرو شود و امتیاز احساس خود را از ۲- به ۵۱+ افزایش دهد. حضور او در برنامه‌های انتخاباتی و بیان خاطراتی از زمان صدارت وزارت نفت و همچنین ابر طرح‌های اجرا شده توسط او، باعث شد تا وی در کانون توجه کانال‌های تلگرامی قرار گیرد. قاسمی پیش از اعلام شورای نگهبان از کاندیداتوری انصراف داد و از رقابت کاندیداهای انتخابات خارج شد.

سقوط هاشمی در امتیاز احساس

محسن هاشمی رفسنجانی هم مشابه با هفته‌های قبل با امتیاز ۱۲ یکی دیگر از کم محتوا‌ترین نامزد های انتخابات است. هاشمی اما به لحاظ احساسات نتوانسته وضعیت خود را حفظ کند و این هفته با انتقادات شدیدی مواجه شده، به طوری که امتیاز احساسش از ۲۰- به ۷۴- سقوط کرده است. این چهره نیز با اعلام رسمی شورای نگهبان از لیست نامزدهای نهایی انتخابات خارج شد.

افزایش یک رتبه‌ای جهانگیری در حجم محتوا

جهانگیری با افزایش محتوای خود در بسترهای مجازی، به نسبت هفته‌های قیل یک پله رشد داشته و از امتیاز ۲۲ به عدد ۲۷ رسیده است. یکی از دلایل این روند صعودی، اخباری است که به پوشش اسامی ستاد جهانگیری و یا درخواست مرخصی وی از روحانی پرداخته و در تلگرام به خوبی منعکس شده است. تحلیل احساسات محتوای مرتبط با او امتیاز بسیار نامناسب ۸۳- را نشان می‌دهد و بدین ترتیب وی به مانند هفته‌های قبل، منفورترین کاندیدای انتخابات لقب می‌گیرد. رد صلاحیت جهانگیری نیز با اعلام شورای نگهبان رقم خورد.

موفقیت رضایی در جلب احساسات مثبت

هواداران رضایی در توییتر برایش سنگ تمام گذاشتند و با انتشار نقل قول‌های وی در رابطه با مسائل کشور و همچنین ترند نمودن هشتگ‌های #رای_من_رضایی، #سردار_اقتصاد و#دولت_مردمی، جریان رسانه‌ای این بسترها را به نفع او تصاحب کردند. محسن رضایی علیرغم فعالیت‌های تبلیغاتی زیاد در توییتر، عملکرد متناسبی در سایر بسترها ندارد و همین موجب شده تا از حیث حجم محتوا، مشابه با هفته قبل امتیاز ۲۶ را کسب کند. رضایی این هفته اما در جلب رضایت و احساسات مثبت کاربران عملکرد موفقیت آمیزی داشته و با ۲۰ پله صعود، امتیاز احساس خود را که سابقا منفی بود، به عدد ۱۴+ رسانده است. رضایی جزو کاندیداهای انتخابات تایید صلاحیت شده است.

بازگشت پرمحتوای لاریجانی

پس از قطعی شدن ثبت‌نام لاریجانی در انتخابات، محتوای ناچیز مرتبط با او در هفته‌های گذشته، افزایش نسبتا زیادی یافته و از این نظر وضعیت بهتری کسب کرده است. یکی از علل اصلی افزایش محتوای او در بسترهای مجازی، واکنش کاربران به گفتگوی او در کلاب هاوس بود که منجر شد تا امتیاز محتوای او از ۲۶ به ۴۳ افزایش یابد. با این وجود، لاریجانی به لحاظ احساسات، سقوط زیادی را تجربه کرده و به نظر می‌رسد کاهش امتیاز احساس او از ۴۷- به ۷۰- حکایت از این دارد که کاربران از پاسخ‌های لاریجانی متعاقد نشده‌اند. با در نظر گرفتن همه موارد، مشخص است که لاریجانی وضعیت بهتری را نسبت به دیگر کاندیدای اصلی اصلاحات یعنی جهانگیری دارد. اما در نهایت این چهره نیز در شورای نگهبان رد صلاحیت شده و از لیست نامزدهای انتخابات خارج شته است.

رشد خفیف جلیلی در جلب توجهات

سعید جلیلی پس از سقوط محتوایی که در هفته‌های پیشین تجربه کرد، این هفته دو پله وضعیت خود را بهبود بخشیده و از امتیاز ۲۷ به ۲۹ رسیده است. او به لحاظ جلب احساسات مثبت نیز تقریبا با امتیاز ۷۵ در همان جایگاه هفته پیش باقی مانده و موقعیت خود را حفظ کرده است. جلیلی در اینستاگرام و توییتر به واسطه فعالیت‌های صفحه شخصی خود مورد توجه هوادارانش قرار دارد. اما مهم‌ترین عاملی که کانال‌های تلگرامی را به او معطوف کرده، مجادله توییتری وی با لاریجانی است که منجر به افزایش محتوای او در روز شنبه شده است. نام این چهره در لیست نهایی کاندیداهای انتخابات به چشم می‌خورد.

این مقاله را از دست ندهید: تبلیغات دیجیتال در انتخابات آمریکا

کاهش محتوای سعید محمد علی رغم طوفان توییتری

هشتگ‌های #سعید_محمد، #امید_ایران، #دولت_جوان_انقلابی ترکیب واژه‌هایی است که روز سه شنبه توسط هواداران محمد در توییتر برجسته شد. بیش از ۲۰۰ هزار توییتی که در جریان این روزها منتشر شد باعث شد تا او این هفته رکورددار توییتر باشد؛ با این حال محتوای مرتبط با محمد در سایر بسترهای مجازی با افت مواجه شد و در مجموع بسترها، امتیاز او از ۴۰ به ۲۹ کاهش یافته است. به لحاظ جلب احساسات مثبت اما، او موفق بوده و با صعودی که از عدد ۸۳ به ۹۷ داشته، محبوب‌ترین نامزد از میان ۱۰ نامزد برتر انتخابات محسوب می‌شود. سعید محمد که از مدت‌ها پیش نام خود را برای این انتخابات مطرح نموده بود، احراز صلاحیت نشده و از لیست نامزدهای انتخابات حذف گردیده است.

کاهش چشمگیر محتوای احمدی‌نژاد

حواشی ثبت‌نام احمدی‌نژاد موجب اوج‌گیری محتوای مرتبط با او در تمامی بسترهای مجازی شده بود و با فروکش شدن این موج محتوا در هفته اخیر، امتیاز او از ۹۸ به ۵۲ کاهش یافت. با این حال به نظر می‌رسد وی، این هفته در جلب احساسات مثبت کاربران موفق عمل کرده و با ۱۶ پله صعود به امتیاز ۵۴ رسیده. با این که پایگاه اصلی احمدی‌نژاد، تلگرام است اما این هفته او در این بستر قافیه را به رییسی باخته و محتوای کمتری نسبت به او دریافت کرده است. احمدی‌نژاد در توییتر و تلگرام با هشتگ‌های #ایران_تو_را_می خواند و #یا_احمدی_یا_هیج_احدی تحت حمایت هوادارانش بوده است.

پیشرفت نسبی رییسی در محور احساسات

رییسی به مانند هفته‌های پیشین، بیشترین محتوا در فضای مجازی از آن خود کرده و از انجایی که رکوردار محتوا در بسترهای تلگرام و اینستاگرام است؛ امتیاز ۱۰۰ را کسب نموده است. وی از حیث جلب احساسات مثبت نیز پیشرفت داشته و از عدد ۴۳ به ۵۳ رسیده است. کنش‌های فعالانه مخالفان رییسی که بعضا با هشتگ‌هایی همچون رییسی_جلاد_۶۷، همراه می‌شود یکی از موانع بهبود موثرتر وضعیت رییسی در این محور است. رییسی در اینستاگرام بیش از سایر نامزدها طرفدار دارد و صفحات هواداری‌اش در مقایسه با سایر نامزدهای انتخابات بیشترین کامنت مرتبط با او را دریافت می‌کنند. این چهره نیز جزو کاندیداهای تایید صلاحیت شده از جانب شورای نگهبان بوده است.

جمع‌بندی کاندیداهای انتخابات از نگاه فضای مجازی

کاندیداهای انتخابات تایید صلاحیت شده که در این تحلیل به دلیل عدم کسب جایگاه در میان ۱۰ کاندیدای برتر انتخابات از نگاه امتیاز توجه مورد بررسی قرار نگرفته‌اند شامل قاضی‌زاده که در بازه‌ی زمانی گزارش در جایگاه ۱۱، همتی در جایگاه ۱۳ و زاکانی و مهرعلیزاده در جایگاه‌های بعدی امتیاز توجه قرار داشتند، هستند.

جمع‌بندی دیتاک از این هفته نشان می‌دهد، سید ابراهیم رییسی و سعید جلیلی که جزو لیست احراز صلاحیت‌شدگان هستند، به ترتیب شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند. شایان ذکر است که با نزدیک‌شدن به انتخابات حتما شاهد تغییرات احساس و امتیاز توجه کاندیداها در فضای مجازی خواهیم بود. بنابراین گزارش‌های بعدی دیتاک را از دست ندهید!

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

امیرمحمد قدسی

من، امیر محمد قدسی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی، هستم. به پژوهش و تحلیل در حوزه ارتباطات سیاسی و رسانه های اجتماعی با استفاده از روش های محاسباتی نوین در کنار روش های کیفی و به طور خاص تحلیل گفتمان انتقادی علاقه‌مندم و سعی می‌کنم به صورت مستمر اطلاعات و تجربیاتم را در این زمینه افزایش دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا