روابط عمومی

۱۰ مورد از رایج‌ترین اشتباهات روابط عمومی

داشتن ارتباط درست و اصولی کسب و کارها با مشتریان مختلف، تاثیر زیادی در روند برندسازی دارد. متأسفانه بسیاری از کسب و کارها اهمیت زیادی به این موضوع نمی‌دهند. در بسیاری از مواقع اشتباهات روابط عمومی و خطاهایی که در این زمینه وجود دارد، شرکت شما را در انزوا قرار می‌دهد. حتی ممکن است اعتبار برندتان را در مقایسه با رقبا کاهش دهد.

رایج‌ترین اشتباهات روابط عمومی

common pr mistakes

ما قصد داریم در این مطلب به بررسی اشتباهات رایج کسب و کارها در روابط عمومی بپردازیم. در انتها می‌توانید روابط عمومی شرکت یا کسب و کار خود را با این موارد مقایسه کرده و در صورت داشتن یکی از این مشکلات آن را برطرف کنید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

۱) عدم تطبیق راهبردها با کشور جدید

اگر مدیر یک کسب و کار ایده خود را از خارج گرفته باشد و یا مدتی را در یک کشور خارجی زندگی کند و حالا بخواهد روابط عمومی همان کشور را در ایران پیاده کند، باید راهبردهای آن کشور را با فرهنگ ایران تطبیق دهد. اغلب کسب و کارها به اشتباه فکر می‌کنند آنچه در یک کشور خارجی بازخورد خوبی دارد، در ایران هم به خوبی عمل می‌کند در حالیکه تفاوت فرهنگی، نژادی، اقلیمی، جمعیت شناختی و … باعث تفاوت بازخورد افراد و مخاطبان یک کسب و کار می‌شود.

بنابراین چنین فرضی منجر به انتظارات غیرواقعی می‌شود. اگر یک استراتژی روابط عمومی در ایالات متحده موفق است، لزوما به معنای موفقیت آن در ایران یا ترکیه نیست. برای اینکه استراتژی مناسب روابط عمومی را در نظر بگیرید، باید به تفاوت‌های بازار در جوامع مختلف توجه کنید. حضور در بازار جدید، مستلزم تحقیقات گسترده برای درک فرهنگ و بازار مردم همان جامعه است.

۲) بی‌توجهی به بومی سازی محتوا

بی‌توجهی به درک جدی از محتوای محلی یکی دیگر از اشتباهات روابط عمومی است. یک مثال ساده از برند مک‌دونالد می‌زنیم. همه می‌دانیم که رستوران مک‌دونالد در سراسر دنیا شعبه دارد. اما آیا شعبه‌های این برند در کشورهای مختلف یکسان عمل می‌کنند؟

جالب است بدانید هر کشور برای خود منوی مجزای مک دونالد را دارد. زیرا عادات غذایی، ذائقه‌ها و محدودیت‌های غذایی در کشورهای مختلف با هم تفاوت زیادی دارند. کسب و کارها باید برای بومی سازی روابط عمومی خود متناسب با فرهنگ کشورشان‌ تلاش زیادی کنند و برنامه‌های مشخصی تدوین نمایند.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای pr برای رصد و مدیریت روابط عمومی آنلاین

۳) ‌‌‌‌نداشتن روابط عمومی با خبرنگارها

یکی دیگر از اشتباهات رایج در روابط عمومی نداشتن ارتباط با رسانه‌ها، خبرنگارها، افراد تاثیرگذار، مقامات دولتی و روزنامه‌نگارهاست. یک استراتژی موفق روابط عمومی باید به تمامی این موارد اشراف داشته باشد. حتی اگر کسب و کار ارتباط مستقیمی با این خبرنگارها و روزنامه‌نگاران ندارد، باید از راه دور با آن‌ها  ارتباط  برقرار کند. ارتباط با این قشر می‌تواند در ارتقاء سطح اعتماد مخاطبان به کسب و کارتان کمک زیادی کند.

۴) ترجمه‌های نادرست

اگر کسب و کار شما نمونه‌های موفق خارجی دارد و حالا سعی در ترجمه استراتژی این کسب و کارهای خارجی را دارید، باید به ترجمه صحیح تکیه کنید. یکی از اشتباهات در روابط عمومی کسب و کارها، نداشتن ترجمه صحیح از استراتژی‌هاست. گاهی این ترجمه‌ها «نبایدها» را به «باید» تبدیل می‌کنند. به طوری که نتیجه کار معکوس شده و بحران‌های مهمی رخ می‌دهد.

۵) ارائه محصول جدید در زمان نادرست

فقط انتخاب استراتژی روابط عمومی نیست که اهمیت دارد. بلکه زمان اجرا را هم باید به درستی انتخاب کنید. هر استراتژی باید در زمان خودش به کار گرفته شود. حتی ممکن است شما ایده‌های نابی برای اجرای استراتژی داشته باشید، اما چون آن را در زمان اشتباه به کار می‌گیرید، نتیجه دلخواه خود را دریافت نمی‌کنید.

اگر در یک استراتژی اخبار ضد و نقیضی در مورد شکست و یا عدم موفقیت وجود دارد، با این تفکر که شما می‌توانید همه چیز را تغییر دهید، آن را اجرا نکنید. برای مثال وقتی افکار عمومی جامعه به دلیل شایعه پراکنی در مورد یک محصول، مخدوش شده است، نباید فوری اقدام به تولید همان محصول کنید. شما هر چقدر هم برای کیفیت همان محصول تلاش کنید و بخواهید ذهن مصرف‌کننده را تغییر دهید، به دلیل وجود شایعات، ممکن است موفق نشوید. پس به زمان نیاز دارید تا همه چیز به روال عادی برگردد.

۶) عدم استفاده درست از داستان سرایی در روابط عمومی

داشتن ارتباط مؤثر با مخاطب گاهی به طنازی نیاز دارد. داشتن روایت درست از برند برای مخاطبان در جذب آن‌ها مؤثرتر است. وقتی توان شما برای ارتباط داشتن با مخاطب قوی و گیرا باشد، ناخودآگاه او را به جستجو در مورد برند خود وادار می‌کنید. داستان سرایی یکی از راه‌های جذب مخاطب است.

احتمالاً شما هم داستان‌های زیادی در مورد روند شکل‌گیری انواع برندها از جمله اپل، BMW و یا سایر برندهای معروف دنیا را شنیده باشید. جالب است بدانید که بسیاری از مخاطبان با برخی از برندها آشنایی ندارند. اما چون عاشق خواندن داستان هستند، با نام برند هم آشنا می‌شوند.

روابط عمومی داده محور را بشناسید: ۵ گزارش روابط عمومی که برای بهبود ROI روابط عمومی نیاز است

اغلب کسب و کارها در روایت برند دچار اشتباه شده و آن را به صورت طولانی و خسته‌کننده بیان می‌کنند. در حالی‌که جذابیت و هیجان در بیان، می‌تواند مخاطب را مجذوب کند.

۷) نداشتن ارتباط با افراد تاثیرگذار

اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار که به آن‌ها بلاگر هم گفته می‌شود، می‌توانند نقش پر رنگی را در روابط عمومی شرکت ایفا کنند. این گروه از افراد اغلب به صورت وبلاگ نویسی، ولاگ، کار در شبکه‌های اجتماعی و … خود را نشان می‌دهند. ارتباط با چنین افرادی می‌تواند تاثیر برند را بر روی مخاطب دو چندان کند.

اکنون بسیاری از کسب و کارها برای داشتن روابط عمومی قدرتمند و تاثیرگذار به سراغ اینفلوئنسرها می‌روند. البته برخی هم به اشتباه فکر می‌کنند چنین ارتباطی تاثیری بر روی استراتژی روابط عمومی برند ندارد.

۸) ایجاد توقف در فعالیت‌های روابط عمومی

وقتی در کار وقفه ایجاد می‌شود، برای استارت مجدد به زمان بیشتری نیاز دارید. یکی از اشتباهات رایج در روابط عمومی ایجاد وقفه در کار است. این پروسه در بلند مدت به نتیجه می‌رسد. در عین حال باید به صورت مداوم و همیشگی باشد. برای مثال در بسیاری از تبلیغات در تلویزیون، یک پیام بازرگانی به طور مکرر پخش می‌شود. می‌دانید چرا؟ چون قصد دارند با تکرار برند را در ذهن مخاطب جا دهند.

وقتی شما در روابط عمومی وقفه ایجاد می‌کنید، باعث ایجاد فراموشی در ذهن مخاطب می‌شود. پس اگر بعد از مدتی دوباره استراتژی خود را از سر بگیرید، گویی کار را تازه از صفر شروع کرده‌اید. برای جلوگیری از این اشتباه، باید در اجرای استراتژی‌های روابط عمومی، استوار و ثابت قدم باشید.

۹) نداشتن هدف‌گذاری صحیح

استراتژی‌های روابط عمومی باید براساس هدفِ مشخص باشد. به عبارت دیگر باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده باشید تا بدانید قرار است به کجا بروید. در این صورت می‌دانید باید چه مسیرهایی را طی کنید و یا مخاطبان شما چه کسانی هستند. حتی با کمک هدف از قبل مشخص شده، می‌توانید میزان تاثیرگذاری استراتژی روابط عمومی بر روی مخاطب را پیش‌بینی کنید. البته فراموش نکنید که هدف‌گذاری باید واقع‌بینانه و متناسب با نیاز کسب و کار باشد.

۱۰) نداشتن برنامه برای مقابله با بحران‌ها

هر کسب و کار با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. اگر همه چیز بر وفق مراد باشد، ممکن است در آینده با مشکلات ریز و درشت دیگری روبه‌رو شوید. حتی گاهی ممکن است تغییرات به یکباره در کسب و کار هم باعث بروز پاره‌ای از مشکلات شود. شرکت‌های موفق برای مقابله با این مشکلات، برنامه از پیش تعیین‌شده دارند. حالا اگر شما هم برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید، در آینده توانایی بیشتری برای عبور از بحران‌ها خواهید داشت.

یک بحران روابط عمومی زمانی ایجاد می‌شود که از برند انتقاد شود و یا با یک منشن منفی از کسب و کار یاد شود. بنابراین برند دچار بحران شده و برای مخاطبان دید منفی نسبت به نام برند ایجاد می‌شود. برای برخورد صحیح با چنین بحرانی باید به موقع از آن مطلع شد. این کار با ابزارهای رصد و مانیتورینگ فضای مجازی میسر خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با چگونگی مدیریت بحران روابط عمومی پست “چگونه یک بحران روابط عمومی را در ۱۰ مرحله مدیریت کنیم؟را مطالعه کنید.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

سامانه روابط عمومی دیتاک یک ابزار جامع است که تمام محتوای تولید شده در فضای اینستاگرام، توییتر، تلگرام و اخبار وب را جمع‌آوری کرده و با ایجاد آلارم برای کاربر تحت کوئری خاص محتواهای مرتبط را ارسال می‌کند. اگر تمایل دارید نظر و حس مخاطبان به برند یا محصول خود یا رقبا را بدانید و به رصد و آنالیز فضای مجازی نیاز دارید برای دریافت مشاوره و نسخه دموی سامانه روابط عمومی با کارشناسان دیتاک در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با کارشناسان دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا