دیجیتال مارکتینگعمومی

استراتژی و هوشمندی رقابتی و اصول اجرای آن

اهمیت هوشمندی رقابتی در کسب و کارها

استراتژی و هوشمندی رقابتی(COMPETITIVE INTELLIGENCE) به معنای جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات برای پیش‌بینی فعالیت‌های رقابتی، مشاهده اختلالات بازار و تفسیر وقایع است. هوش رقابتی فعالیتی است که به طور مداوم انجام می‌شود و فعالیت‌ها را در بازار بروزرسانی می‌کند. این فرآیند اطلاعاتی می‌تواند سیگنال‌ها یا هشدارهایی را از بازار به صاحبان کسب و کار انتقال دهد. از هوش رقابتی می‌توان برای پیش‌بینی رفتار رقبا و یا فناوری‌های جدید مورد استفاده آن‌ها استفاده کرد.

اهمیت هوشمندی رقابتی  در کسب و کارها

هدف از کاربرد استراتژی و هوشمندی رقابتی کمک به کسب و کارهای مختلف برای درک بهتر شرایط رقابتی خود است. در این صورت برای تجارت، کشف فرصت‌ها و فاصله گرفتن از تهدیدات کمک زیادی به آن‌ها می‌کند. هوش رقابتی شامل تمامی عواملی است که توانایی رقابت یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد که شامل: تولیدکننده، مشتری، توزیع‌کننده، رقبا و رقبای بالقوه است.

هوش رقابتی یک مولفه اساسی برای توسعه استراتژی در کسب و کار محسوب می‌شود. با کمک آن می‌توانید به چالش‌های بازار به روشی سازمان‌یافته و منسجم دست پیدا کنید. همچنین این روش به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتر تصمیمات استراتژیک و تجاری را برای کسب و کارتان بگیرید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

اهمیت استراتژی و هوشمندی رقابتی

هوش رقابتی با کارکردهای زیر می‌تواند برای یک کسب و کار مفید واقع شود:

  • استفاده از تحقیقات و تجزیه و تحلیل ساختاریافته برای ایجاد بینش‌های استراتژیک
  • قابلیت برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت مالی و عملیاتی کسب و را افزایش می‌دهد.
  • کسب و کارها با این هوشمندی رقابتی مطابق با قوانین ضدانحصاری رفتار می‌کنند و بهترین اقدامات جهت قوانین مشتری‌مداری را در پیش می‌گیرند.
  • خطر تصمیم‌گیری‌های اشتباه را به حداقل می‌رساند.
  • عدم اطمینان در مورد تحولات خارج از سازمان را به حداقل می‌رساند.

موارد استفاده از هوشمندی رقابتی

اهمیت هوشمندی رقابتی بخاطر کاربردهای متعدد آن است که عبارتند از:

  • با کمک هوشمندی رقابتی می‌توانید استراتژی های شرکت یا واحد تجاری را توسعه دهید.
  • با هوش رقابتی می‌توانید استراتژی‌های ضدرقابتی را علیه یک یا چند رقیب شکل دهید.
  • با کمک آن می‌توانید برای راه‌اندازی خط تولید محصول جدید و یا ورود به بازار جدید خود را آماده کنید.
  • قادر به پیش بینی و برنامه‌ریزی برای فرصت‌ه و اختلالات احتمالی در بازار آینده هستید.
  • می‌توانید میزان اثربخشی موقعیت رقابتی بازار و تاثیرگذاری محصولات را ارزیابی کنید.

بیشتر بخوانید: تحلیل رقابتی موفق با کمک بیگ دیتای شبکه های اجتماعی

 اصول استراتژی و هوشمندی رقابتی

برای اینکه هوشمندی رقابتی به نتیجه دلخواه‌تان برسد، لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

تجزیه و تحلیل رقابتی

یکی از قسمت‌های مهم در هوشمندی رقابتی توجه به تجزیه و تحلیل رقابتی است. در این استراتژی شما نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت‌های هر دو فضای فعلی و بالقوه را بررسی می‌کنید. از نتایج تجزیه و تحلیل رقابتی می‌توانید برای بهبود استراتژی خود براساس عوامل داخلی و خارجی استفاده کنید.

معمولا تجزیه و تحلیل رقابتی توسط تیم‌های بازاریابی محصول یا هوش رقابتی صورت می‌گیرد. سپس یافته‌ها و نتایج برای شرکت به اشتراک گذاشته می‌شود. این نتایج برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و آگاهانه کاربرد دارند. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید تداوم تجزیه و تحلیل است. در واقع کار تنها با یک بار تجزیه و تحلیل انجام نمی‌شود.

توجه چشم انداز رقابتی

فضای رقابتی به معنای نتایجی است که در نتیجه تجزیه شرکت‌هایی که در حال رقابت با آن‌ها هستید، بدست می‌آید. اغلب کسب و کارها برای رقبای مستقیم تجزیه و تحلیل نتایج را اجرا می‌کنند. در واقع فقط این گروه از رقبا تحت نظر قرار می‌گیرند. در حالی‌که در هوشمندی رقبا می‌توانید رقبای غیر مستقیم را هم آنالیز کنید. همچنین می‌توانید با رقابت در فروش، تمرکز بر صنعت عمق فضای رقابتی را وسعت دهید و در نتیجه نتایج تحلیل دقیق‌تری را بدست آورید.

فضای رقابتی شامل تمامی رقباست و بنابراین شانس موفقیت تجاری را افزایش می‌دهد. اینکه رقبا چه کسانی هستند اهمیت زیادی دارد. اما در کنار آن باید بدانید آن‌ها چطور خودشان را به یکدیگر و مشتریان بالقوه نشان می‌دهند.

ماتریس رقابتی

ماتریس رقابتی ابزاری برای تجسم است که از طریق آن می‌توانید رقبا و نحوه مقایسه با بازار را ترسیم کنید. این استراتژی انواع مختلفی دارد دارد که عبارتند از:

  • ماتریس مقایسه که ویژگی‌های محصولات رقبا و مزیت اصلی آن‌ها را نشان می‌دهد.
  • ماتریس چهار بخشی که هر یک از رقبا را براساس دو معیار ملموس در چهار بخش دسته بندی می‌کند. دو بخش اصلی آن شامل توانایی اجرا و کامل بودن مشاهدات است.
  • ماتریس‌های برد/باخت که نقشه جایی را که در آن رقابت می‌کند و همچنین مکانی را که در آن نسبت به رقبا برتر هستید، نشان می‌دهید.

شما می‌توانید چندین نوع ماتریس رقباتی را برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر رقابت با هم ترکیب کنید.

گاهی عواملی در پیشی گرفتن رقبا تاثیر دارد که با تحلیل‌های ساده قابل مشاهده نیستند. در حالی که هوشمندی رقابتی می‌تواند حتی عوامل نامشهود مثل رهبر کاریزماتیک را نشان دهد.

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار یک اصطلاح بسیار گسترده است اما بیشتر در زمان بحث در مورد روش‌های بدست آوردن نظرسنجی مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشتریان کلید اصلی برای مشخص کردن استراتژی‌های بعدی هستند. در واقع حتی ممکن است مشتریان فعلی یک ترکیب عالی برای تیم بازاریابی محصولات هم باشند.

تحقیقات بازار باید بر روی ترجیحات و نیازهای مشتریان متمرکز شود. روش‌های کیفی برای تحقیقات بازار شامل تمرکز بر روی مصاحبه و یا استفاده از ابزارهای نظرسنجی است. در این صورت قادرید نیازهای اصلی بازار و غوطه‌وری عمیق رقبا در بازار را بررسی کنید.

تحلیل مشتریان در هوشمندی رقابتی

با توجه به نقش اصلی مشتریان در استراتژی و هوشمندی رقابتی، تجزیه و تحلیل نظرات آن‌ها اهمیت دارد. برای این کار باید یا از نظرسنجی‌ها و یا از شبکه‌های مجازی استفاده کنید. در این دو روش شما مجموعه‌ای از نظرات مشتریان رقبا را پیدا می‌کنید. سپس با بررسی خوب یا بد نظرات می‌توانید وضعیت بازار، رقبا و کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی به همین منظور طراحی شده‌اند. شما با کمک این ابزارها می‌توانید ببیند که بازار مصرف نسبت به برندهای رقیب چه واکنشی نشان می‌دهند. در چه زمان‌هایی خرید می‌کنند و دلیل خرید آن‌ها چیست؟ همچنین از طریق این ابزارها می‌توانید استراتژی‌های رقبا را هم بررسی کنید.

یکی از بهترین ابزارهای برای هوشمندی رقابتی، دیتاک است. این ابزار با سرعت بالا و با هزینه کم می‌تواند تحلیل‌های دقیقی در مورد مشتریان رقبا را در اختیارتان قرار دهد.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]مهمترین ویژگی مشتریان شما چیست؟

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی رایگان سامانه مانیتورینگ و آنالیز دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا