بازاریابیدیجیتال مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ معرفی ۸ ابزار کاربردی برای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ

دیتاک ابزاری برای یافتن اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی

آیا تاکنون محصول یا خدمتی را به این دلیل که شخص مشهوری از آن استفاده یا آن را تبلیغ می‌کند خریداری کرده‌اید؟ این روش تاثیرگذاری اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) نام دارد که در آن  فرد با استفاده از نفوذ خود در مخاطبانش محصول یا خدمتی را معرفی می‌کند. این سبک بازاریابی شاید بیشتر بر این اصل پایدار است که مردم به آنچه مردم می‌گویند بیشتر اعتماد دارند.

اینفلوئنسر فردی است که در رسانه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان و طرفداران زیادی دارد و در حوزه‌ی کاری خود شناخته‌ شده است، همچنین این افراد دارای جایگاه اجتماعی خاص نزد فالوورهایشان هستند و در بازار گوشه‌ای خود (Niche) می‌توانند تاثیرگذاری نسبتا خوبی داشته باشند.
در سطح بنیادی اینفلوئنسر مارکتینگ به نوعی بازاریابی در رسانه‌های آنلاین یا آفلاین می‌گویند که از طریق تایید محصولات یا خدمات یک برند توسط یک اینفلوئنسر یا شخص تاثیرگذار انجام می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

اینفلوئنسر مارکتینگ برپایه‌ی اعتماد دنبال کنندگان به اینفلوئنسر است که توصیه‌هایشان بعنوان یک تایید اجتماعی (Social Proof) به مشتریان بالقوه‌ی برند شما ارائه می‌شود.
بازاریابی اینفلوئنسری برای بهبود آگاهی از برند، افزایش ترافیک و انتقال پیام تجاری شما به مخاطبان مورد نظرتان از طریق کانال‌های افراد تاثیرگذار ایجاد شده است. نمونه‌هایی از این کانال‌ها شامل رسانه‌های اجتماعی‌، وبلاگ‌ها، تبلیغات دیجیتالی و چاپی و تلویزیونی است. بازاریابی اینفلوئنسری این روزها به طور فزاینده‌ای در بین مشاغل رواج دارد چراکه ظاهرا تبلیغات سنتی و قدیمی تاثیرگذاری سابق را ندارند.

شاید دلیل موفقیت بازاریابی اینفلوئنسری استفاده تاکتیک‌هایی مانند بازاریابی دهان به دهان (Word-of-mouth marketing) و تایید اجتماعی باشد که اکنون از جنبه‌های مهم هر استراتژی بازاریابی موفق است.

در حالی که اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام یک استراتژی شناخته شده است، بسیاری از شبکه‌های دیگر نیز وجود دارند که در این زمینه در حال رشد هستند. طبق گفته Adweek، این صنعت قرار است تا سال ۲۰۲۰ یعنی امسال به حجم ۱۰ میلیارد دلار برسد. سایر شبکه‌های اجتماعی مانند Snapchat ،‌YouTube و TikTok مجموعه اینفلوئنسر خود را با جمعیتی متفاوت دارند.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ با ارزش است؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یک نوع سرمایه‌گذاری ارزشمند است. آمارهای زیادی برای اثبات ارزشمندی آن وجود دارد که تعدادی از آن‌ به نقل از سایت hubspot ابه شرح زیر است:

اینفوگرافیک اینفلوئنسر مارکتینگ
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ؟
  • ۸۰٪ از بازاریابان می‌گویند اینفلوئنسر مارکتینگ مؤثر است و ۸۹٪ می‌گویند که همانند سایر کانال‌های بازاریابی عمل می‌کند. (اگر بهتر نباشد!)
  • ۷۱٪ بازاریابان می‌گویند که کیفیت مشتری و ترافیک ناشی از اینفلوئنسر مارکتینگ بهتر از سایر منابع است.
  • مصرف کنندگان ۴۹٪ از تصمیم‌گیری خرید خود را وابسته به توصیه‌ی اینفلوئنسرها می‌دانند و ۶۰٪ از آن‌ها می‌گویند تحت تأثیر یک توصیه خرید می‌کنند.
  • جستجوی گوگل برای “اینفلوئنسر مارکتینگ” در سه سال گذشته ۱۵۰۰٪ رشد کرد.
  • ۴۸٪ از بازاریابانی که با اینفلوئنسرها کار می‌کنند ، می‌گویند رابطه‌ی مخاطبان با توجه به اینفلوئنسری که با آن‌ها همکاری می‌کند ، با ارزش است.
  • استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ که بر روی مارک تجاری یا مشاغل متمرکز است‌، ROI را ۸ برابر بهبود می‌دهد.
  • سه هدف برتر اینفلوئنسر مارکتینگ برای مشاغل شامل افزایش آگاهی از برند (۸۵٪)، رسیدن به مخاطبان جدید (۷۱٪) و تولید فروش و نرخ تبدیل (۶۴٪) است.

تفاوت اینفلوئنسر با سفیر برند

یک سفیر برند توسط برندی استخدام می‌شود تا طبق قرارداد به آن‌ها در دستیابی به اهداف خاص کمک کند، این اهداف می‌تواند شامل افزایش آگاهی از برند (brand awareness) و افزایش نرخ تبدیل (conversion rate) و فروش باشد. قرارداد سفیر برند معمولاً طولانی مدت است (چند ماه یا حتی چند سال). در طی این مدت، سفیر برند در سبک زندگی خود از برند مورد نظر استفاده می‌کند و با انتشار محتوا به تبلیغ و معرفی آن برند می‌پردازد. ضمن اینکه آن‌ها لزوماً قبل از سفیر شدن نیازی به اینفلوئنسر بودن ندارند.

در طرف مقابل یک اینفلوئنسر برند به شخصی اشاره دارد که به یک گروه خاص از مخاطبان که می‌تواند روی آن‌ها تاثیرگذار باشد دسترسی دارد و مرتباً با مخاطبان خود در ارتباط است. برندها با اعتماد به این ارتباط به معرفی خدمات و محصولات خود می‌پردازند. آن‌ها این قدرت را دارند که روی تصمیمات خرید دنبال کنندگانشان تأثیر بگذارند.

دسته‌بندی اینفلوئنسرها

دسته‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس معیارهای متنوعی همچون حیطه‌ی فعالیت، ارزش‌ها، تعداد فالوور، نرخ اینگیجمنت، لوکیشن، اطلاعات کلی، جنسیت، سن و …  انجام می‌شود، با یک روش ‌دسته‌بندی انواع اینفلوئنسرها عبارتند از:

  • میکرو اینفلوئنسر (micro influencer) افرادی هستند که به طور متوسط دارای ۵ هزار تا چند هزار فالوور هستند. این افراد با تولید محتوا در وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، نشریان و وبسایت‌ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند.
    میکرو اینفلوئنسرها به دلیل تعداد فالوور کمتر و نوع محتوایی که تولید می‌کنند از جذابیت خاصی برای بازاریابی اینفلوئنسری برخوردارند و داشتن مخاطب کمتر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با دنبال‌کنندگانشان (در مقایسه با یک فرد با میلیون‌ها دنبال‌کننده) از طریق کانال خود ارتباط مناسب برقرار کنند و نرخ تعامل خوبی دارند. این ویژگی باعث می‌شود آن‌ها برای همکاری با کسب‌وکارهایی که به دنبال توسعه روابط شخصی (personal relationships) در بین مخاطبان هدف خود هستند، جذاب باشند. ارتباط‌گیری با این اینفلوئنسرها ساده‌تر از دیگر اینفلوئنسر‌هاست.
  • اینفلوئنسر مشهور (celebrity influencer) : این دسته افرادی مشهور با تعداد دنبال‌کنندگان در رنج میلیونی و به طور گسترده‌ای شناخته شده هستند و بنابراین، این پتانسیل را دارند که در تأثیرگذاری بر مخاطبان هدف شما بسیار موفق باشند.
    ممکن است مخاطب هدف شما با همه طرفداران یک سلبریتی همپوشانی نداشته باشد، با این وجود تبلیغ  یا استفاده از محصول یا خدمات شما توسط این افراد  نوعی اثبات و تایید اجتماعی محسوب می‌شود.
  • بلاگر (blog influencer) شخصی است که برای وبلاگ خود می‌نویسد و هزاران یا میلیون‌ها مشترک و خواننده دارد. میزان تأثیر و نفوذ این افراد باعث می‌شود تا از دیگر وبلاگ نویسان متمایز باشند (به این معنی که آن‌ها فقط برای خود یا گروه بسیار کوچکی از مردم نمی‌نویسند)
  • اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی (social media influencer) در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک یا توییتر به خوبی شناخته شده‌اند و توسط هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر دنبال می‌شوند. آن‌ها در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند بهداشت، ورزش، اتومبیل، رژیم غذایی، فعالیت‌های مددکارانه، مسافرت، مد، هنر، زیبایی و طراحی داخلی و هزاران موضوع دیگر محتوا منتشر می‌کنند و به جامعه مخاطبان هدف کسب‌وکارهای متفاوتی دسترسی دارند.
  • رهبر افکار کلیدی (key opinion leader) کارشناس سطح بالایی در مورد یک موضوع تخصصی در یک زمینه خاص است. به عنوان مثال، یک KOL ممکن است در برنامه آرایش، سبک زندگی یا ورزش تخصص داشته باشد. اگر کسب و کار شما به دنبال جذب مخاطبان در یک زمینه بسیار تخصصی است، بهتر است با چنین افرادی در ارتباط باشید.
  • موارد بالا ممکن است همپوشانی داشته باشند چراکه افراد در پلتفرم‌های مختلف و به نحوهای گوناگون فعالیت دارند.

استزاتژی بازاریابی STP  بیشتر بخوانید:

استراتژی بازاریابی STP و ابزار اجرای آن در فضای مجازی

 

چگونه اینفلوئنسرهای مناسب را پیدا کنیم؟

برای یافتن اینفلوئنسرهایی که به مخاطبان هدف شما نزدیکتر بوده و به آن‌ها دسترسی بهتری داشته باشند، روش‌های مختلفی وجود دارد. ابزارهایی برای یافتن اینفلوئنسرها بر اساس معیارهای مختلف وجود دارد که به شما در اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌وکارتان کمک می‌کنند. در این بخش بعضی از این ابزارها را معرفی کنیم.

۸- جستجو در گوگل

یکی از راه‌های یافتن اینفلوئنسر موتور جستجوی Google است. با این فرض که اینفلوئنسر موردنظر شما در حال حاضر در زمینه‌ی تخصصی محتوا تولید می‌کند و به مخاطب هدف شما نزدیکتر است، جستجو در گوگل می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۷- رسانه‌های اجتماعی

در این رسانه‌ها که شامل فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و … است، با جستجوی کلمات کلیدی و عبارات موردنظر، کاربران خاص و هشتگ‌ها، به تعدادی از اینفلوئنسرهای فعال در حوزه‌ی موردنظر خود خواهید رسید و می‌توانید با بررسی صفحات آن‌ها میزان تناسبشان با هدف خود را بررسی کنید.

۶- وبلاگ‌ها

خواندن وبلاگ یک روش دیگر برای یافتن اینفلوئنسرهای یک حوزه تخصصی است، یعنی هم نویسندگان وبلاگ و هم منابع و دنبال‌کنندگان آن‌ها. علاوه بر این، نشریات با مضمون تجارت، هنر، زیبایی و یا هر موضوع دیگری اغلب گردهمایی‌های تخصصی دارند که در آن ده‌ها نفر از اینفلوئنسرهای آن حوزه‌ها حضور دارند و دسترسی را برای شما آسان می‌کنند.

روش‌های ۸ ،‌۷ و ۶ با وجود هزینه‌ی کم، بازدهی کمتری نسبت به روش‌های اصولی و ابزارهای دیگر دارند و وقت بیشتری از تیم بازاریابی می‌گیرند. ارتباط گیری با اینفلوئنسرها و بررسی عملکرد صفحه‌ی آن‌ها هم زمانبر و هم سخت است. در نتیجه برای اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ قوی روش‌های فوق زمانبر و کم بازده هستند و می‌توان گفت روش‌های مناسبی محسوب نمی‌شوند.

۵- Heespy

ابزار اینفلوئنسر مارکتینگ HeespyHeespy یک ابزار عالی برای یافتن سریع اینفلوئنسرهای ایده‌آل اینستاگرام مارکتینگ بیزنس‌ها است. برعکس بسیاری از ابزارهای دیگر Heespy ابزاری رایگان است که این ویژگی آن را به ابزاری ایده‌آل برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل می‌کند. این پلتفرم اینفلوئنسرها را بر اساس شاخص‌های مختلفی مثل اطلاعات دموگرافیک، لوکیشن، کلیدواژه، تعداد فالوور و یا اینفلوئنسرهای دارای اطلاعات تماس هدف‌گذاری می‌کند.

۴- Takumi

پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ takumiTakumi با شناخت شکاف بازار در سال ۲۰۱۵ در شرایطی تاسیس شد که ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ محدود بودند. کسب‌وکارها از طریق تاکومی به راحتی افراد مشهور را پیدا و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. این ابزار برای اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید است.

۳- TapInfluence

پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ tapinfluence

TapInfluence یک آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ است که ابتدا در جهت برقراری ارتباط بین بلاگر‌ها و اجرای تبلیغات بوسیله‌ی آن‌ها ایجاد شد. این پلتفرم خدمات جستجو و یافتن اینفلوئنسر‌ها، برقراری ارتباط با آن‌ها، آنالیز عملکرد آن‌ها و مدیریت کمپین‌ها را انجام می‌دهد. همچنین بنظر می‌رسد تپ اینفلوئنس روی اینفلوئنسر مارکتینگ سنتی در قالب بلاگ تمرکز بیشتری نسبت به اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی  دارد.

۲- Ifluenz

ابزار اینفلوئنسر مارکتینگ influenzIfluenz اولین پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام است که به بیش از ۷۰۰۰ اینفلوئنسر با ۵۰۰ میلیون فالوور دسترسی دارد. حجم بالای مخاطبین احتمال اینکه اینفلوئنسر مناسب‌تری برای بازاریابی پیدا شود را افزایش می‌دهد. اینفلوئنز الگوریتم‌های قدرتمندی برای بررسی، مرتب‌سازی و طبقه‌بندی اینفلوئنسر با استفاده از معیارهای مختلف از جمله (تعداد فالوور، نرخ اینگیجمنت، علایق افراد، لوکیشن، جنسیت، سن و غیره) ایجاد کرده است. نکته‌ی مثبت این پلتفرم هزینه پایین استارت کمپین آن و نمایش بهترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام به صورت رایگان است.

۱- سامانه مانیتورینگ و آنالیز فضای مجازی دیتاک

Heespy، Takumi، TapInfluence و Ifluenz ابزارهایی قدرتمند در حوزه‌ی اینفلوئنسر مارکتینگ هستند اما با توجه به شرایط تحریم، نرخ بالای ارز و مهم‌تر از همه عدم وجود اینفلوئنسرهای فارسی‌زبان و ایرانی در لیست این ابزارها، استفاده از آن‌ها تقریبا برای بازار ایران ممکن نیست و یا بازدهی ندارد. در نتیجه بازار ایران در حوزه‌ی اینفلوئنسر مارکتینگ به پلتفرم داخلی نیاز دارد.
سامانه مانیتورینگ و آنالیز فضای مجازی دیتاک ابزاری ایرانی‌ست که دیتای شبکه‌های اجتماعی را به طور مداوم و گسترده جمع‌آوری و ذخیره می‌کند.

رصد شبکه‌های اجتماعی

سامانه رصد و مانیتورینگ دیتاک یکی از راه‌های ساده و قابل اطمینان برای یافتن لیست اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه‌ی کاری شما در اینستاگرام، تلگرام و توییتر است. در این سامانه شما می‌توانید با جستجوی کلیدواژه‌های موردنظرتان به لیستی از صفحات اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه‌ی کاری خود، با بسیاری از جزییات مورد نیاز دسترسی داشته باشید و یا با سفارش پروژه، لیست اینفلوئنسرهای مناسب کسب وکار خود را بیابید.

ابزار اینفلوئنسر مارکتینگ ایرانی

از دیگر مزیت‌های دیتاک در این زمینه می‌توان به امکان تحلیل بازار، تحلیل برند و افکارسنجی نسبت به برند و نام شما بعد از اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و سفارش پروژه روی لینک زیر کلیک کنید.

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تماس با دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

هدی حسام‌الدینی

من هدی حسام‌الدینی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم، به موضوعات تولید محتوا، بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ علاقه دارم. یادگیری رو دوست دارم و انتقال تجربیات رو بیشتر. این روزها در دیتاک با یه تیم قوی کار می‌کنم برای توسعه‌ی کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا