دیجیتال مارکتینگ

انواع اینفلوئنسر ( راهنمای کامل )

این روزها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کلمه اینفلوئنسر را زیاد می‌شنویم. اینفلوئنسر در شبکه‌های مجازی به کاربرانی گفته می‌شود که تعداد فالوور بالا و برخی ویژگی‌های خاص دارند که باعث می‌شود آن‌ها را از سایر کاربران متمایز کند و قدرت نفوذ بالایی در بین مردم داشته باشند، در این مطلب قصد داریم تا نگاهی دقیق به انواع اینفلوئنسر داشته باشیم.

انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند یوتیوب، واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و غیره به طور مداوم در حال فعالیت هستند و مخاطبان زیاد و متفاوتی آنها را در کانال‌ها و پیج‌های مختلف دنبال می‌کند. ما در ادامه قصد داریم درباره انواع اینفلوئنسر در شبکه‌های مجازی صحبت کنیم و برای آگاهی از انواع اینفلوئنسر به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

گروه بندی اینفلوئنسرها براساس تعداد فالوور

پیشرفت در شبکه‌های مجازی به دو مولفه تولید محتوا و جذب فالوور نیاز دارد. تعداد دنبال‌کنندگان می‌تواند سطح اینفلوئنسرها و میزان درآمد آن‌ها را مشخص کند، پس عجیب نیست که بدانید رقابت بسیار سختی میان اینفلوئنسرها برای جذب هرچه بیشتر فالوور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

اینفلوئنسرها را می‌توان بر اساس نوع محتوا و حوزه فعالیتی، میزان تاثیرگذاری و پارامترهای دیگر به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد. هر یک از این گروه‌ها، ویژگی‌ها و مزیت‌های مخصوص به خود را دارد که شما می‌توانید با مطالعه کامل این مقاله و کسب اطلاعات کافی در مورد هر یک از این گروه‌ها، گروه مورد نظر خود را برای ارتقا و گسترش اهداف بیزینسی خود انتخاب نموده و در کسب‌وکار خود موفق شوید.

ما در این مقاله به دنبال بررسی و شناسایی انواع اینفلوئنسرها در شبکه‌های مجازی بر مبنای تعداد فالوورهایشان هستیم. اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوور به چهار گروه مگا اینفلوئنسر، ماکرو اینفلوئنسر، میکرو اینفلوئنسر و نانو اینفلوئنسر تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح هر یک از این چهار گروه و مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای همکاری و پیشرفت کاری خود کمک کنیم.

مگا اینفلوئنسر

مگا اینفلوئنسر

در گروه‌بندی انواع اینفلوئنسر، مگا اینفلوئنسرها بیشترین تعداد فالوور را دارا هستند. افرادی که بیش از یک میلیون فالوور دارند در این گروه‌بندی قرار می‌گیرند. معمولاً افراد مشهور در زمینه‌های مختلف اعم از، خوانندگی، بازیگری، رشته‌های مختلف ورزشی، زمینه‌های مختلف هنری و غیره جزو این گروه هستند.

البته گاهی اوقات در میان این دسته از اینفلوئنسرها، افراد معمولی نیز به چشم می‌خورند که صرفاً به خاطر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به این تعداد زیاد از فالوور و دنبال‌کننده رسیده‌اند و هیچ گونه شهرت قبلی نداشته‌اند. این دسته از اینفلوئنسرها، به دلیل داشتن مخاطبان و طرفداران زیاد، تاثیر به‌سزایی در جریان‌های فکری جامعه می‌گذارند.

یکی از معروف‌ترین و ملموس‌ترین مثال‌ها برای مگا اینفلوئنسر در شبکه‌های اجتماعی افراد سرشناس ورزشی در رشته‌های مختلف هستند؛ از جمله کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی فوتبال جهان است که در سال گذشته درآمدی که از شبکه‌های اجتماعی به دست آورد بیشتر از دستمزد فوتبالی‌اش از دنیای ورزش بود. صدف مسائلی معروف به صدف بیوتی، بیوتی اینفلوئنسر ایرانی ساکن آمریکا نیز یکی دیگر از معروف‌ترین مگا اینفلوئنسرها‌ی شبکه‌های اجتماعی در حوزه آرایش و زیبایی است که توانسته درآمد بسیار زیادی را از این طریق کسب کند.

در ایران نیز افراد زیادی هستند که جزو مگا اینفلوئنسرها‌ی شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و برندهای مختلف برای هرچه بیشتر دیده شدن محصول خود، با این افراد همکاری می‌کنند. همکاری کردن با این نوع از اینفلوئنسرها دارای مزایا و فواید خاصی است که مهم‌ترین آن، دیده شدن برند و محصول شما در میان افراد زیادی است که این نوع از اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند.

مگا اینفلوئنسرها تمام دنبال‌کننده‌هایشان را با محصول شما آشنا کرده و به هر چه بیشتر شناخته شدن شما و برندتان کمک می‌کنند. تعداد زیاد دنبال کننده باعث می‌شود، این دسته از اینفلوئنسرها نسبت به محتوایی که منتشر می‌کنند حساسیت بسیار زیادی دارند پس در صورت همکاری با آن‌ها می‌توانید آسوده خاطر باشید که برند و محصول تبلیغاتی شما را نیز بدون نقص و با بالاترین کیفیت در پیج خود معرفی کنند.

نکته بعدی حائز اهمیت برای همکاری با مگا اینفلوئنسرها مسائل مالی است. معمولاً همکاری با مگا اینفلوئنسرها هزینه زیادی دارد که قبل از اقدام باید در مورد مسائل مالی این اطمینان را داشته باشید که از عهده پرداخت هزینه بالای آن‌ها برمی‌آیید و توان پرداخت مبلغ مورد نظر آن‌ها را دارید.

شاید در نگاه اول همکاری با مگا اینفلوئنسرها برای شما بسیار رضایت‌بخش به نظر بیاید؛ اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید همکاری با این نوع از اینفلوئنسرها ریسک خودش هم دارد؛ زیرا به خاطر تعداد زیاد مخاطبان و فالوورهایی که دارند، کوچکترین اشتباه از سمت شما می‌تواند عواقب بدی داشته باشد؛ چرا که خیلی بیشتر از قبل تمام جزئیات و کارهای شما زیر نظر است، پس در کنار همکاری سازنده برای رشد خود از این نکته نیز غافل نشوید.

معمولا چون دنبال‌کنندگان این نوع از اینفلوئنسرها عموم مردم هستند، نسبت نرخ تبدیل به میزان بازدید پایین‌تر است و ذکر این نکته که مگا اینفلوئنسرها همیشه برای برقراری ارتباط در دسترس نیستند و شما باید از مدت‌ها قبل برنامه‌های‌تان را با آن‌ها هماهنگ کنید نیز خالی از لطف نیست.

ماکرو اینفلوئنسر

ماکرو اینفلوئنسر

در دسته‌بندی انواع اینفلوئنسر براساس تعداد دنبال‌کننده، ماکرو اینفلوئنسرها در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. به اینفلوئنسرهایی که تعداد فالوورهایشان عددی بین صد هزار تا یک میلیون است ماکرو اینفلوئنسر می‌گویند. شاید بتوان بزرگترین مزیت همکاری با ماکرو اینفلوئنسرها را ترکیبی از دیده شدن برند، با افزایش نرخ تبدیل دانست، یعنی زمانی این دسته از اینفلوئنسرها مناسب همکاری هستند، که در کنار شناخته شدن برند، نرخ تبدیل هم برای شما مهم باشد.

این نکته را نیز به خاطر بسپارید که قبل از هرگونه همکاری با ماکرو اینفلوئنسرها از اعتبار این شخص آگاهی و اطمینان کامل داشته باشید و این مسئله را مد نظر قرار دهید که تعداد زیاد دنبال کننده‌های او از راه درست به دست آمده باشد؛ به طور مثال، دنبال‌کننده‌هایش نتیجه تبلیغ او برای پیچ‌ها وب‌سایت‌های شرط‌بندی نباشند.

توجه داشته باشید که در صورت همکاری با ماکرواینفلوئنسرها، آن‌ها از نرخ تعامل معقولی برخوردار باشند. با این که هزینه همکاری با ماکرو اینفلوئنسرها نسبت به مگا اینفلوئنسرها کمتر است؛ اما همچنان بخش عظیمی از بودجه شما را طلب می‌کنند. این روزها تعداد ماکرو اینفلوئنسرهایی که در زمینه لایف‌ استایل و روزمرگی به تولید محتوا می‌پردازند در حال افزایش است. این دسته از اینفلوئنسرها از طریق تبلیغات در شبکه‌های مجازی به خصوص اینستاگرام موفق شده‌اند درآمد بسیار زیادی کسب کنند.

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسر

رده سوم در دسته‌بندی انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد دنبال کننده‌هایی که دارند، متعلق به میکرو اینفلوئنسرها است. اینفلوئنسرهایی که تعداد فالوور آن‌ها بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر است، میکرو اینفلوئنسر محسوب می‌شوند. نکته قابل توجه در همکاری با میکرو اینفلوئنسرها این است که دیده شدن برند درصد کمتری دارد؛ اما در عوض به خاطر ارتباط صمیمانه این دسته از اینفلوئنسرها با مخاطبان خود، نرخ تبدیل افزایش چند برابری خواهد داشت.

اگر برند و محصولاتتان تخصصی است میکرو اینفلوئنسرها بهترین گزینه برای همکاری هستند به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت همکاری با میکرو اینفلوئنسرها در تولید محتوای آن‌ها نظارت و حساسیت بیشتری داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید.

نانو اینفلوئنسر

نانو اینفلوئنسر

جایگاه چهارم و آخر جدول گروه‌بندی انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد فالوور به نانو اینفلوئنسرها می‌رسد. اینفلوئنسرهایی که به تازگی وارد حوزه تبلیغات شده‌اند و تعداد فالوورهای آن‌ها کمتر از ۱۰ هزار نفر است نانو اینفلوئنسر هستند؛ اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تعداد کم فالوور به معنای کارایی نداشتن آن‌ها نیست.

مهم‌ترین ویژگی نانو اینفلوئنسرها داشتن نرخ تعامل فوق‌العاده آن‌ها است؛ اما اگر هدف شما دیده شدن برند یا محصول خود است به شما توصیه می‌کنیم اصلاً به سراغ آن‌ها نروید. نانو اینفلوئنسرها معمولاً محدود به منطقه زندگی خودشان هستند پس اگر دارای کسب‌وکاری کوچک و محلی هستید که محدود به منطقه جغرافیایی خاصی است این اطمینان را به شما می‌دهیم نانو اینفلوئنسرها با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را به شما خواهند داد.

اینفلوئنسرهایی که در دسترس هستند و مخاطبینشان اعتماد زیادی به آن‌ها دارند که این امر منجر به اعتماد فالوورهای آن‌ها به برند شما نیز می‌شود. این مسئله را نیز در نظر داشته باشید، از آنجایی که نانواینفلوئنسرها در آغاز راه کارشان هستند و هنوز تجربه کافی را در این زمینه کسب نکرده‌اند، معمولاً قادر به تولید محتوا با کیفیت بسیار بالا نیستند؛ پس با مطرح کردن و تفهیم برخی از بایدها و نبایدهای مدنظرتان در نتیجه‌گیری هرچه بهتر و تولید محتوای با کیفیت‌تر گام بردارید.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد فالوور و دنبال‌کننده‌هایی که دارند بپردازیم و انواع اینفلوئنسر را بر این اساس به چهار گروه مگا اینفلوئنسر، ماکرو اینفلوئنسر، میکرو اینفلوئنسر و نانو اینفلوئنسر تقسیم‌بندی کردیم و به شرح ویژگی‌ها و مزیت‌های هر یک از این چهار گروه پرداختیم.

آنچه که مشخص است این است که، اینفلوئنسرهای شبکه‌های مجازی از طریق تولید محتوا و جذب فالوور در این پلتفرم‌ها رشد کرده‌اند و توانسته‌اند درآمد میلیونی به‌دست آورند. هر کدام از انواع اینفلوئنسرها برای همکاری مزایا و معایبی دارند که باید با در نظر گرفتن تمام جوانب و البته اهدافی که مد نظر داریم و با توجه به بودجه‌مان درست‌ترین انتخاب را از میان این چهار گروه داشته باشیم تا بتوانیم در کسب‌وکار خود موفق شویم.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سریرا حکیم

متخصص دیجیتال مارکتینگ هستم

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا