تحلیل شبکه اجتماعی

رویکرد کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به سریال‌‌های تلویزیونی ماه رمضان

سریال زیرخاکی، بچه مهندس و سرباز؛

سریال ‌های تلویزیونی همچنان مخاطبان ویژه خود را دارند و می‌توان با تحلیل افکار کاربران شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه آنها و توفیق این برنامه‌ها باخبر شد.

دیتاک با مطالعه سه سریال پخش شده در ماه رمضان دیدگاه کاربران را نسبت به آنها تحلیل کرده است.

سریال زیرخاکی

زیرخاکی کاری از سامان جلیل سریالی کمدی تاریخی است که در ماه رمضان سال ۱۳۹۹ از شبکه سه سیما در ۳۰ قسمت پخش شد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

زیر خاکی در اینستاگرام

۶۵ درصد از مخاطبان در بستر اینستاگرام از سریال زیرخاکی رضایت داشته‌اند. کاربران مهمترین عامل رضایت خود را «بازیگران و شخصیت‌های فیلم» عنوان کرده‌اند.

شخصیت های «فریبرز ‌باغ‌بیشه وکاوه باغ‌بیشه» محبوبترین افراد از نظر کاربران بودند.

۷۰ درصد رضایت مخاطبان به دلیل بازی بازیگران بوده است.

۲۰ درصد از کاربران نیز فیلمنامه، محتوا و قصه داستان را دلیل اصلی رضایت خود عنوان کرده‌اند.

انتخاب بازیگران ۸ درصد و لوگوی پایانی فیلم نیز دلیل رضایت ۲ درصد از کاربران بوده است.

۱۶ درصد از کاربران نسبت به فیلم ابراز نارضایتی داشته‌اند. باز‌ی بد بازیگران ۷۳ درصد، فیلمنامه ضعیف ۲۵ درصد و زمانبندی نامناسب پخش سریال ۲ درصد نارضایتی کاربران را دربرداشته است.

۱۹ درصد از کاربران نیز رویکردی خنثی نسبت به فیلم داشته‌اند. ۹۵ درصد از کاربران به طرح سوالاتی در مورد بازیگران پرداخته‌اند و ۵ درصد نیز سوالاتی در مورد زمان پخش داشته‌اند.

زیرخاکی در توییتر

۵۸ درصد از کاربران در بستر توییتر از سریال زیر‌خاکی رضایت داشته‌اند. مهمترین عامل رضایت کاربران فیلمنامه و دیالوگ های بازیگران بوده است. ۶۷ درصد کاربران از بازی بازیگران، ۲۰ درصد تیتراژ و لوگوی پایانی و ۱۳ درصد از انتخاب بازیگران رضایت داشته‌اند.

۸ درصد از کاربران نسبت به فیلم ابراز نارضایتی داشته‌اند. عدم دقت در گریم و حالت چهره‌ی بازیگران با ۹۶ درصد و دیالوگ های ضعیف ۴ درصد از نارضایتی کاربران را ایجاد کرده است.

۳۴ درصد از کاربران نیز رویکردی خنثی نسبت به سریال زیر خاکی داشته‌اند که ۹۷ درصد در رابطه با زبان عبری روی لوگوی پایانی بوده و ۳ درصد به سوالاتی در مورد بازیگران اختصاص داشته است.

بچه مهندس

بچه مهندس نام یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی است که در سه فصل تولید شده‌است. سه فصل این سریال را علی غفاری کارگردانی کرده است. فصل سوم این مجموعه در ماه رمضان ۱۳۹۹ پخش شد.

بچه مهندس در اینستاگرام

۶۹ درصد از مخاطبان در بستر اینستاگرام نسبت به سریال بچه مهندس ابراز رضایت داشته‌اند.

کاربران مهم‌ترین دلیل رضایت خود را «بازیگران و شخصیت‌های فیلم» عنوان کرده و نقطه قوت فیلم را در وهله اول این موضوع می‌دانند. شخصیت «جواد» نیز محبوب‌ترین فرد از نظر کاربران بوده است. در ادامه ۲۵ درصد از کاربران نیز فیلمنامه، محتوا و قصه داستان را دلیل اصلی رضایت خود عنوان کرده‌اند. تیتراژ فیلم نیز دلیل رضایت ۱۳ درصد از کاربران بوده است.

۱۸ درصد از کاربران نسبت به فیلم ابراز نارضایتی داشته‌اند. ۴۹ درصد از این کاربران مهم‌ترین دلیل عدم رضایت خود را پایان فیلم می‌دانند. آن‌ها معتقدند که این مجموعه تلویزیونی در قسمت‌های پایانی به صورت فشرده جمع‌بندی و به اتمام رسیده است.

۲۶ درصد از کاربران نیز فصل سوم بچه مهندس را با فصول پیشین مقایسه کرده و افت کیفیت فیلمنامه را دلیل عدم رضایت خود عنوان کرده‌اند. قصه‌پردازی ضعیف و روایت فیلم نیز دلیل عدم رضایت ۱۶ درصد از کاربران بوده است. بازی یکنواخت برخی از بازیگران نیز موجب عدم رضایت ۹ درصد از مخاطبان شده است.

۱۳ درصد از کاربران نیز رویکردی خنثی نسب به فیلم داشته‌اند. ۶۹ درصد این کاربران به طرح سوالاتی در مورد فصل بعدی فیلم پرداخته‌اند و ۳۱ درصد نیز سوالاتی در مورد بازیگران سریال داشته‌اند.

سریال بچه مهندس

سریال بچه مهندس در توییتر

کاربران توییتر در ۶۶ درصد از توییت‌های خود رویکردی منفی نسبت به سریال بچه مهندس نشان داده‌اند.

۲۹ درصد این کاربران مهم‌ترین دلیل عدم رضایت خود را دیالوگ‌های انگلیسی فیلم عنوان کرده‌اند. عدم تسلط بازیگران فیلم به زبان انگلیسی منجر به ایجاد دیالوگ‌های مصنوعی و در نتیجه عدم رضایت کاربران شده است.

قصه‌پردازی ضعیف فیلم نیز منجر به نارضایتی ۱۰ درصد از کاربران شده است. ۶ درصد از کاربران نیز ترویج فرهنگ‌های نادرست همچون خواستگاری دختر از پسر را دلیل عدم رضایت خود عنوان کرده‌اند.

۶ درصد دیگر از کاربران پایان‌بندی فیلم را نپسندیده‌اند. لازم به ذکر است که ۴۹درصد کاربران دلیل عدم رضایت خود را ذکر نکرده‌اند.

۲۷ درصد کاربران نیز نسبت به این سریال توییت‌های رضایت‌آمیز منتشر کرده‌اند. ۴۰ درصد از این کاربران بازیگران سریال را دلیل رضایت خود اعلام کرده‌اند. روایت‌ قوی داستان نیز رضایت ۱۶درصد از کاربران را به همراه داشته است. همچنین ۷ درصد از کاربران تیتراژ فیلم را دلیل رضایت خود شمردند.

۳ درصد از کاربران نیز در مقایسه سریال نسبت به سایر سریال‌های اخیر تلویزیون، نسبت به این سریال ابراز رضایت کرده‌اند. همچنین ۳۴ درصد از کاربران دلیل عدم رضایت خود را ذکر نکرده‌اند.

۷ درصد از توییت‌های منتشر شده در مورد سریال رویکردی خنثی داشته است. ۷۳درصد از این توییت‌ها به طنزپردازی پیرامون فیلم و ۲۷درصد نیز به بازنشر دیالوگ‌های فیلم اختصاص داده شده است.

سرباز

سرباز مجموعه تلویزیونی به کارگردانی هادی مقدم‌دوست است که در ۵۱ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای ایام ماه رمضان در شبکه سه سیما تولید شده ‌است، سرباز محصول مشترک گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما و ستاد کل نیروهای مسلح است

سرباز در اینستاگرام

نظر کاربران در کامنت‌های اینستاگرام نسبت به سریال «سرباز» که از شبکه سه سیما پخش شده، در بیش از ۵۰ درصد موارد منفی بوده است.

اکثر نظرات منفی در رابطه با فیلمنامه و محتوای این سریال بوده و سایر موارد که ۲۵ درصد نظرات منفی را شامل می‌شده، به مقایسه این سریال با سریال‌های دیگر، تیتراژ، دیالوگ، عوامل سریال و عنوان آن پرداخته‌اند. بی‌محتوا بودن و کسل کننده بودن در رابطه با این فیلم مطرح بود هاست. در موارد متعددی ضمن تمجید از برخی بازیگران، نسبت به پذیرفتن نقش از سوی آن‌ها در این سریال ابراز تاسف کرده‌اند.

نظرات مثبت کاربران اینستاگرام در رابطه با سریال«سرباز» که حدود ۳۰ درصد از کامنت‌ها را تشکیل داده، به مواردی مانند فیلمنامه و محتوای خوب، عوامل فیلم، مخاطب خاص این سریال، اشاره به مراسم اربعین، دیالوگ‌ها و تیتراژ اشاره داشته‌اند. آموزنده بودن، آرامش بخش بودن و تأکید بر مورد پسند بودن سریال از سوی مخاطبان خاص در رابطه با محتوای این فیلم مطرح بوده است.

نظرات خنثی حدود ۱۰ درصد مطالب را تشکیل داده‌اند که بیشتر به اطلاع‌رسانی درباره سریال و بازتاب محتوای آن پرداخته‌اند.

سریال سرباز

سرباز در توییتر

در فضای توییتر، رویکردها نسبت به این سریال در ۷۰ درصد موارد منفی بوده و تنها حدود ۲۰ درصد توییت‌ها با نگاه مثبت منتشر شده‌اند.

دلایل عدم تطابق محتوا با وضعیت جامعه و محتوای ضعیف، محور بیش از ۵۰ درصذ توییت‌های با رویکرد منفی بوده است. حدود ۳۵ درصد توییت‌های منفی بدون ذکر دلیل مشخص و با رویکرد کلی عدم رضایت خود را از سریال «سرباز» ابراز کرده‌اند.

در کمتر از ۸ درصد نیز به ریتم کند و ضعف فیلمنامه اشاره داشته‌اند. استفاده از عبارت‌های مزخرف و افتضاح در رابطه با این فیلم مورد استفاده متعددی داشته است.

در رابطه با رویکرد مثبت درباره این سریال، بیشتر موارد اشاره به نمایش صحنه‌هایی از مراسم راهپیمایی اربعین داشته و درصد کمی نیز به تمجید بدون ذکر دلیل مشخص درباره این سریال پرداخته‌اند.

موارد خنثی در توییتر حدود ۱۰ درصد بوده و به انتشار دیالوگ‌ها و برخی توییت‌های طنزآمیز بدون جهت‌گیری پرداخته‌اند.

نتیجه گیری

افکارسنجی سریال های تلویزیونی

درمجموع، مقایسه وضعیت سریال‌های بچه مهندس، زیرخاکی و سرباز در بستر کامنت‌های اینستاگرام نشان می‌دهد، سریال بچه مهندس، بیشترین نظرات مثبت را به خود اختصاص داده است.

سریال زیرخاکی با اختلاف اندکی در جایگاه دوم قرار گرفته و با فاصله، سریال سرباز در جایگاه سوم قرار گرفته است.

بازیگران سریال‌های بچه مهندس و زیرخاکی عامل اصلی رویکرد مثبت به آن‌ها بوده است. درباره سریال سرباز، محتوای فیلم و فیلمنامه برای کاربران محل بحث بوده و با این اشاره که سریال سرباز بیشترین نظرات منفی را از آن خود کرده، عامل اصلی این نظرات منفی، فیلمنامه آن بوده است.

قابل توجه است که عمده نظرات منفی درباره هر سه سریال به ضعف فیلمنامه اشاره داشته‌اند.

بررسی کلی بستر توییتر درباره سریال‌های بچه مهندس، زیرخاکی و سرباز نشان می‌دهد، سریال زیرخاکی با فاصله نسبت به دو سریال دیگر، بیشترین نظرات مثبت را از آن خود نموده است. سریال‌های بچه مهندس و سرباز نیز با حدود ۷۰ درصد، بیشترین نظرات منفی را از آن خود کرده‌اند.

در توییتر، فیلمنامه و دیالوگ‌های سریال زیرخاکی به نظر کاربران جذاب‌تر بوده است.

بازیگران سریال بچه مهندس مشابه کامنت‌های اینستاگرام عامل اصلی رویکرد مثبت به این سریال بوده است.

درباره سریال سرباز، اندک توییت‌های مثبت به نمایش صحنه‌های مراسم اربعین اختصاص داشته است.

بیشتر نظرات منفی درباره بچه مهندس و سرباز بدون ذکر دلیل مشخص بوده و به نظرکلی درباره آنها اختصاص داشته‌اند.

اما به‌طور مشخص، دیالوگ بازیگران سریال بچه مهندس با زبان انگلیسی و عدم تطابق محتوای فیلم سرباز با واقعیت‌های جامعه دلایل اصلی نظرات منفی درباره آن‌ها بوده است.

قابل اشاره است که تیتراژ پایانی سریال زیرخاکی بیش از دو سریال دیگر نظر کاربران را جلب کرده است.

اهمیت تحلیل افکار عمومی در هر کسب و کاری وجود دارد. پس اگر شما هم به چنین تحلیلی نیاز دارید از اینجا با دیتاک تماس بگیرید.

 

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

‫2 دیدگاه ها

  1. اگر این تحلیل رو برای فیلم سینمایی هم بکنید گزارش جالبی میشه
    هم فارسی هم انگلیسی

    1. ممنون از پیشنهاد شما، نمونه های تحلیل فیلم های سینمایی در بلاگ موجود است. حتما در آینده باز هم با موضوعات این چنینی گزارش تهیه می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا