روابط عمومی

۵ مرحله مهم و اساسی برای روابط عمومی اثربخش سازمانی

۵ مرحله‌ی جدایی‌ناپذیر برای اجرای یک کمپین روابط عمومی موثر

روابط عمومی اثربخش یکی از اساسی‌ترین ابزارهای قدرتمند برای رشد مستمر کسب و کارها به شمار می‌رود. به صورتی که این روزها، ضرورت وجود روابط عمومی اثربخش همانند اهمیت وجود اکسیژن برای تنفس یک کسب و کار است. زیرا زمانی که یک کسب و کار نتواند رابطه‌ی دوطرفه با مشتریان برقرار کند، نمی‌تواند گسترش پیدا کند. پس بحث داشتن روابط عمومی هوشمند، چیزی فراتر از یک نگاه ساده و اجمالی به صدای نیروی انسانی یک کسب و کار می‌باشد.
از یک روابط عمومی هوشمند انتظار می‌رود که فضای خالی میان تبلیغات را به طور کامل پوشش بدهد. بنابراین در صورتی که کوچک‌ترین شکافی در ارتباط دوطرفه‌ی هسته‌ی یک کسب و کار با افراد خارج از آن حیطه، مشاهده نشود، شاهد پیشرفت مستمر و دائمی خواهید بود.
دانستن ۵ مرحله‌ی تاثیرگذار در روابط عمومی به شما کمک می‌کند که طبق ماهیت روابط عمومی اثربخش پیش بروید. پس این مطلب را از دست ندهید!

بیشتر بخوانید:

تاثیرات مثبت و چالش‌های هوش مصنوعی در روابط عمومی | روابط عمومی هوشمند

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

۱٫ هدف یا اهداف سازمانی را به طور کامل بشناسید

حرکت و پیشروی تیم روابط عمومی بدون در نظر گرفتن هدف سازمانی، روابط عمومی اثربخش تلقی نمی‌شود. روابط عمومی‌ اثربخش تلقی می‌شود که فعالیت آن براساس هدف سازمانی باشد. شناخت هدف سازمانی به اعضای مجموعه‌‎ی روابط عمومی کمک می‌کند تا چشم‌اندازی از مسیر پیش‌رو داشته باشند. زمانی که هدف سازمانی برای تیم روابط عمومی ملموس شود، آن‌ها متوجه می‌شوند که باید چه مراحلی را به صورت مجزا و مستقل برای پیشبرد هدف سازمانی در نظر بگیرند.
در صورتی که روند کار تیم روابط عمومی بدین صورت آغاز شود و ادامه پیدا کند، مدیران سازمان هم به وضوح می‌توانند بر روی رابطه‌ی سوشال لیسنینگ و نقاط ضعف و قوت روابط عمومی هوشمند تمرکز نمایند.
سوشال لیسنینگ بحثی است که می‌تواند برتری‌ها یا نقاط ضعف یک کسب و کار را در نگاه عموم پررنگ کند. در صورتی که تیم روابط عمومی مطابق با هدف یا اهداف سازمان پیش نرود، نقاط ضعف کسب و کارتان موجب کم‌رنگ شدن حضور فعال شما در نظر مشتریان می‌شود.

۲٫ در حین گسترش کمپین روابط عمومی مطابق با هدف سازمان پیش بروید

دلیل مشخص کردن هدف سازمانی، ایجاد کمپینٰ‌های مختلف از جمله کمپین روابط عمومی هوشمند براساس آن است. این هدف سازمانی است نشان می‌‌دهد کسب و کار شما چه تمایزی با سایر رقبای خودتان دارد. زمانی که مشتریان موضوع “چرایی وجود و برتری شرکت” را بدانند، به طور شفاف خواهند دانست که شما فرصت‌های ایده‌آلی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید. فرصت‌هایی که موجب می‌شود تا آن‌ها هم در کنار شرکت شما به مرحله‌ی رشد و بالندگی برسند. این دقیقا همان هدف ارائه‌ی تمامی بنرهای تبلیغاتی است. با این تفاوت که بنرهای تبلیغاتی، اثرگذاری چندان پررنگی در نشان دادن تمایز خودشان با سایرین ندارند.

روابط عمومی سازمانی
روابط عمومی سازمانی در ۵ مرحله به طور مختصر

۳٫ ارتباط دوطرفه‌ی تیم روابط عمومی را با سایر بخش‌های درونی سازمان توسعه دهید

عوامل زیادی برای ایجاد بحران در روابط عمومی یک سازمان وجود دارد. ایجاد بحران در روابط عمومی تا بروز یک فاجعه‌ی بزرگ در یک سازمان پیش می‌رود. این پروسه به زمان زیادی نیاز ندارد. فقط کافی است اعضای روابط عمومی، مهارت و کاردانی لازم و کافی را نداشته باشند. آن موقع است که سیلی از بحث‌ها و مکالمات باعث می‌شود تا افکار عمومی مردم، ذهنیت منفی درباره‌ی شما و ارزش سازمان داشته باشند. پس ضرورت دارد که به دنبال توانمند سازی اعضای تیم روابط عمومی مدرن باشید.
آن‌چه که در کمپین روابط عمومی مدرن مهم و ارزشمند است، انسجام بین صدای تیم روابط عمومی با سایر بخش‌های درونی سازمان می‌باشد. به طوری که صدای تمامی بخش‌های سازمان، حتی تیم روابط عمومی، به صورت واحد و یکتا باشد. در این شرایط، احتمال رخداد خلا در روابط عمومی مدرن سازمان به صفر تقلیل پیدا می‌کند. چرا که تار و پود نمای درونی و نمای بیرونی شرکت به گونه‌ای منظم با هم ارتباط دارند. به بیانی ساده‌تر، هیچ نوع مانعی برای بروز ناهمخوانی بین اعضای اصلی شرکت با سایر بخش‌ها وجود ندارد.

۴٫ از اندازه‌گیری نتایج کمپین روابط عمومی خود نترسید و نتایج را اندازه بگیرید

در ابتدای مقاله بیان کردیم که روابط عمومی اثربخش به طور حتم رشد چندین و چند برابری سازمان را در پی دارد. رشد یک سازمان زمانی اتفاق می‌افتد که بازگشت سرمایه،‌ بیشتر از هزینه‌ی کلی و مخارج اولیه باشد. این نتیجه تنها زمانی بدست می‌آید که افکار عمومی از هدف اصلی سازمان شما آگاهی داشته باشند. پروسه‌ی ایجاد ذهنیت مثبت در افکار عمومی نیازمند پوشش‌دهی کامل انواع شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی، جایی است که افکار عمومی هر جامعه از آن تاثیر می‌پذیرد.
بررسی KPIهای مرتبط با حوزه‌ی فعالیت یک سازمان، راهبردی‌ترین راه برای اندازه‌گیری نتایج کمپین روابط عمومی می‌باشد. نحوه بررسی KPI در هر سازمان یکسان نیست. به همین خاطر، نمی‌توان یک راه کلی برای اندازه‌گیری نتایج کمپین روابط عمومی اثربخش در تمامی سازمان‌ها ارائه نمود. اما این موضوع سبب نمی‌شود نسبت به انجام به‌موقع نتایج کمپین روابط عمومی بی‌اهمیت باشید.

۵٫بر روی فعالیت کمپین روابط عمومی نظارت کنید

در نظر گرفتن یک هدف ثابت به معنای یکسان بودن روند فعالیت در نمای داخلی سازمان نیست. در دنیا، هزاران راهکار متغیر وجود دارد که برای رسیدن به یک هدف معین و از پیش تعیین شده، می‌توان پیمود. در صورتی که KPIهای اصلی سازمان را بررسی نمودید و دریافتید که برای رسیدن به هدف خود، چندان موثر عمل نکرده‌اید، می‌توانید هدف بزرگ خود را به چندین بخش کوچک‌تر تقسیم کنید. پس از این‌که اهداف شما جزئی‌تر شدند، باید این ۵ مرحله را دوباره از سر بگیرید. از سر گرفتن این مراحل به معنای خلق یک روابط عمومی مرده نیست. ایجاد تکاپویی در حین پیش بردن اهداف سازمان، دلیل اصلی نظارت بر روی فعالیت کمپین روابط عمومی می‌باشد.

سامانه روابط عمومی دیتاک یک مجموعه‌ی پیشرو در جهت ایجاد کمپین روابط عمومی اثربخش می‌‎باشد. رویکرد این سامانه براساس ارتباط داده‌محور برای ادامه‌ی فعالیت یک کسب و کار است. دیتاک در مقایسه با سایر مجموعه‌های فعال در حوزه‌ی روابط عمومی اثربخش، ویژگی بخصوصی دارد. نگاه تخصصی و موشکافانه به تمامی مراحل جزئی فرآیند کمپین روابط عمومی هوشمند، از خصوصیات بارز دیتاک می‌باشد، به گونه‌ای که شما می‌توانید تک به تک بحث‌ها و منشن‌های حول خود را از طریق سوشال لیسنینگ‌ با پلتفرم دیتاک به صورت مفصل دریافت و تحلیل کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]تست دموی سامانه روابط عمومی دیتاک[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا