تحلیل شبکه اجتماعی

۳۰ درصد؛ سهم وریا از موج استقلال

ابرهشتگ های موج وریا

۱۷ آذر ۹۸، آندره‌آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال با پرواز ۸ صبح تهران را ترک و قرارداد خود را با این تیم به صورت یک طرفه لغو کرد و این آغاز بحرانی بود که نام وریا غفوری را دوباره بر سر زبان‌ها آورد. دیتاک با استفاده از قدرت جمع آوری و تحلیل داده خود اتفاقات اخیر استقلال و مصاحبه وریا غفوری کاپیتان این تیم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پیش از این در گزارش دیگری از دیتاک درباره دختر آبی از حضور تیم استقلال با لباسی به یادبود دختر آبی به کاپیتانی وریا غفوری سخن گفته شد.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

طوفان کامل برای استقلال

در ساعات نخست اعلام خبر رفتن استراماچونی تایملاین توییتر ایرانی‌ها با هشتگ‌های #استقلال  و #استراماچونی پر شده و بیش از ۵۰ هزار توییت در این زمینه تا پیش از پایان بازی استقلال در مقابل پیکان در روز دوشنبه منتشر شد.

ساعاتی پیش از آغاز این مسابقه عده‌ای از هواداران با حضور در مقابل درب باشگاه استقلال اعتراضاتی به حضور بدون مربی این تیم در مقابل پیکان اعتراض کردند. همچنین وریا با انتشار استوری اینستاگرام در انتقاد از وضعیت مدیریتی استقلال به جهت‌گیری‌هایی پرداخت که بهانه‌ای برای حضورش در توییتر و شروع طوفان توییت‌ها درباره او شد. اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام غفوری به عنوان سرمربی موقت استقلال نیز باعث شد تا آتش این موج گسترده‌تر از پیش ادامه یابد . در نهایت استقلال با همین شرایط به زمین بازی رفت.

گل دوم استقلال توسط وریا در دقیقه ۵۴ به ثمر رسید و چهره او در شادی پس از گل بارها در توییتر منتشر شد و سبب تکرار نام او در توییتر شد.

پرواکنش‌ترین اتفاق این موج پس از بازی و با انتشار ویدئویی از مصاحبه غفوری رقم خورد. غفوری در این مصاحبه ضمن اعلام نظرات خود، در بخشی از مصاحبه صراحتا گفت که با خبرنگار و دوربین تلویزیون مصاحبه نمی‌کند. ویدئوی ۱۰ ثانیه‌ای او که حاضر نشد مصاحبه‌اش توسط صدا و سیما ضبط شود، ترکیب محتوای این موج در توییتر را تغییر داده و علاوه بر توییتر در سایر شبکه‌های اجتماعی و نیز رسانه‌های مجازی فراگیر شد.

وریا در توییتر از دید آمار

تا ساعت ۱۴ روز سه شنبه ۱۶۰۰۰ توییت در حمایت یا انتقاد از وریا غفوری در فضای توییتر منتشر شد که ۶۰٪ آن ریتوییت بود. همچنین ویدئوی معروف آقای کاپیتان۳۰،۰۰۰ بار لایک خورده و ۳،۵۰۰ بار ریتوییت شد.

با مقایسه آمار فوق با ۱۵۰ هزار لایکی که مجموع توییت‌های مربوط به کاپیتان استقلال دریافت کرده است، بازتاب گسترده ویدیو او قابل درک است (٢۰٪ لایک کل صرفا واکنش به ویدیو او بوده است).

نکته قابل توجه دیگر اینکه در میان حامیان غفوری هم هواداران پرسپولیس و هم استقلال دیده می‌شدند. در مقابل عده‌ای از افراد نیز او را مورد انتقاد قرار دادند. محور این انتقادها دو موضوع اصلی بود؛ یکی درآمد بالای فوتبالسیت‌ها در مقابل محرومیت مناطق مختلف ایران و دوم استفاده آنها از تلویزیون برای شهرت.

واکنش‌ها به این رخداد در شبکه اجتماعی توییتر همچنان ادامه دارد و می‌توان حدس زد که خبر بازگشت استراماچونی بازار بحث را داغ‌تر خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با دیتاک و سفارش گزارش‌های جذاب از سایت ما بازدید کنید.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا