ترفند و ابزار فضای مجازیعمومی

گوش‌سپاری در فضای مجازی و شنود رسانه ای

شنود رسانه ای برای برندسازی در فضای مجازی

شنود رسانه ای و گوش سپاری در فضای مجازی و نظارت بر صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها در دیجیتال مارکتینگ است. برای اینکه بر روی نام تجاری، رقبا، محصولات و خدمات خود نظارت داشته باشید، به گوش‌سپاری اجتماعی نیاز دارید. این کار فرصتی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا مکالمات و رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی را ردیابی کنید. سپس با توجه به نیاز و درخواستشان به آن‌ها پاسخ دهید.

با دیتاک همراه شوید تا شما را از مزیت‌ها و فرصت‌های شنود رسانه و شبکه‌های اجتماعی آگاه کنیم.

چرا گوش دادن به فضای مجازی ضرورت دارد؟

تصور کنید یک کافی‌شاپ دارید و هر روز هم یک نوشیدنی به نام کافه لاته را در پیشخوان قرار می‌دهید. از دو مشتری نظرشان را در مورد این نوشیدنی می‌پرسید. یکی از آن‌ها می‌گوید: «من این نوشیدنی را دوست دارم بخصوص زمانی که با بیسکویت باشد.» دیگری هم می‌گوید: «این نوشیدنی عالیست اما بیسکوییت همراه آن جالب نیست.»

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

اما این دو نظر شما را قانع نمی‌کند و می‌خواهید نظرات سایر مشتریان را هم بشنوید. پس شروع به صحبت کردن در مورد محصولات می‌کنید. براساس یافته‌هایی که از راه مصاحبه با مشتریان بدست آورده‌اید، در محصولات خود تغییراتی را ایجاد می‌کنید. بعد از مدتی مشتریان زیاد می‌شوند زیرا به این نتیجه می‌رسند کافی‌شاپ شما مطابق با میلشان محصول ارائه می‌دهد.

همین مثال ساده از اهمیت تعامل و گوش دادن به مشتریان حکایت دارد. اما گوش سپاری اجتماعی یا شنود رسانه به شکل وسیعی این کار را برایتان انجام می‌دهد. این کار با کمک ابزارهای هوشمندی مثل «دیتاک» انجام می‌شود.

مزیت‌های شنود رسانه ای چیست؟

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی مزیت‌ها و فرصت‌های زیادی را به همراه دارد. اگر برای این کار از ابزارهای هوشمند استفاده کنید، می‌توانید در مدت زمان کوتاه اطلاعات دقیقی را از مشتریان و بازار مصرف بدست آورید. به طور کلی مزیت شنود رسانه‌ای و فضای مجازی عبارت است از:

پاداش دادن به طرفداران برند

هر کسی که در شبکه‌های اجتماعی از شما طرفداری کند و یا به نیکی از نام برند و محصولات شما یاد کند، تاثیر زیادی در افزایش مشتریان دارد. اما چطور می‌خواهید این افراد را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید؟ در لینکدین، فیسبوک، تلگرام و اینستاگران و سایر شبکه‌های اجتماعی روزانه میلیون‌ها نفر صحبت می‌کنند. ممکن است در بین این تعداد، صدها و شاید هزاران نفر هم باشند که در مورد شما صحبت کنند.

گوش سپاری به فضای مجازی به این معناست که بتوانید این صحبت‌ها را که حاوی نام برند شماست، پیدا کنید. سپس برای آن‌ها جایزه تشویقی به قید قرعه ارائه دهید. این کار باعث ترغیب سایر مشتریان و کاربران برای تبلیغات رایگان می‌شود.

دادن پاسخ فوری به مشتریان

مشتریان می‌خواهند در شبکه‌های اجتماعی دیده شوند و صدایشان به گوش صاحبان برند برسد. طبق تحقیقاتی که توسط موسسه Sprout Social در سال ۲۰۱۸ انجام شد، برخی از برندها که به ۸۳ درصد از مشتریان پاسخ داده بودند، تا حدود ۶۸ درصد کاربرانی که در مورد برند صحبت کرده بودند، افزایش یافت.

در واقع پاسخگو بودن در شبکه‌های اجتماعی تفاوت‌های واضحی را در وضعیت برند ایجاد می‌کند. به هر حال ۴۸ درصد از مشتریان اغلب از برندی خرید می‌کنند که به سوالات، نیازها و شکایتشان پاسخ دهند.

آن‌ها می‌خواهند شما به سوالات و درخواست‌شان پاسخ دهید. برای همین وقتی از روش شنود رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنید، می‌توانید بفهمید که در موردتان چه می‌گویند. این روش وفاداری به برند تجاری را افزایش می‌دهد و باعث افزایش نرخ نگهداری مشتری می‌شود.

می‌توانید رشد برند خود را پیگیری کنید

گاهی اوقات برندهایی هستند که با مشکلات جدی روبرو می‌شوند. یک اتفاق ساده باعث ایجاد موج منفی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود که کاهش فروش و راندمان کاری را به دنبال دارد. برای مثال افتادن یک محصول خراب به دست یکی از مشتریان و منتشر شدن پیام او در شبکه‌های اجتماعی به شدت محبوبیت برند را کاهش می‌دهد.

نادیده گرفتن این پیام‌ها پاک کردن صورت مسئله است. در حالی که اگر بخواهید از این موج منفی بر علیه خود پیشگیری کنید، باید به شبکه‌های اجتماعی گوش بسپارید. مشتریان در مورد برند چه می‌گویند؟ آیا از محصولات راضی هستند؟ آیا هیچ گله و شکایتی ندارند؟

گوش سپاری به فضای مجازی باعث آگاهی شما از روند بازار و رضایت یا نارضایتی مشتریان می‌شود. وقتی نظرات منفی را به موقع دریافت می‌کنید، می‌توانید خود را برای پاسخ جدی به این نظرات آماده کنید. بنابراین از انتشار این ناراضایتی‌ها پیشگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: گوش سپاری اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند

کشف فرصت‌های جدید با گوش‌سپاری به شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از مزیت‌های شنود رسانه‌های اجتماعی، کشف فرصت‌های جدید است. اغلب مشتریان می‌توانند برایتان کارهایی از جمله تبلیغات رایگان را انجام دهند. یا حتی نظرات آن‌ها حاوی ایده‌هایی برای اجرای استراتژی‌های جدید و کاربردی است. برای مثال شما مدیر مرکز تناسب اندام هستید.

حالا با کمک ابزارهای گوش سپاری شبکه‌های اجتماعی متوجه شدید که مشتریان از اینکه کلاس‌های تناسب اندام خیلی زود پر می‌شوند، شکایت دارند. این نظر می‌تواند یک ایده باشد تا به جای فرار از آن، کلاس‌های بیشتری را ایجاد کنید.

در واقع شما با یک نظارت ساده می‌توانید نیازهای واقعی مشتریان را دریابید و سپس به دنبال راهکار بگردید.

افزایش تعداد مشتریان

یکی دیگر از مزیت‌های شنود رسانه ای و گوش سپاری فضای مجازی امکان افزایش تعداد مشتریان است. شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های زیادی را برای گسترش کسب و کار در اختیارتان قرار می‌دهند. به هر حال دنبال‌کننده‌های صفحه برند در یکی از شبکه‌های اجتماعی فقط مشتریان نیستند.

برخی هم از سر کنجکاوی صفحه شما را دنبال می‌کنند. حالا اگر بتوانید مطالبی را منتشر کنید که توجهشان جلب شود، قطعا تعداد مشتریان افزایش می‌یابد. خوب شاید بپرسید چطور باید محتوا تولید کنیم؟

با کمک شنود رسانه ای می‌توانید نظرات کاربران در مورد محتواهای جذاب را بشنوید. همچنین با مشاهده پست‌های مشابه صفحه خود که بیشترین بازخورد را دریافت کرده‌اند، به این نتیجه می‌رسید که کاربران به چه نوع مطالبی علاقمند هستند. سپس با دریافت این اطلاعات، استراتژی تولید محتوای خود را تدوین می‌کنید. در نهایت با کمک تبلیغات پنهان می‌توان تعداد زیادی از کاربران را به مشتری تبدیل کرد.

برای گوش سپاری فضای مجازی چکار کنیم؟

حالا که از مزیت شنود رسانه‌ای مطلع شدید، لازم است همین حالا دست به کار شوید. بهترین کار برای دریافت اطلاعات از نظرات کاربران و نظارت بر آن‌ها، استفاده از ابزارهایی است که می‌توانند به طور وسیعی این نظرات را برایتان جمع آوری کنند. همچنین کاربرد این ابزارها نه فقط برای یک شبکه اجتماعی خاص، بلکه برای تمامی رسانه‌های اجتماعی است.

در هر شبکه‌ای که مشتریان شما حضور دارند، می‌توانید از این ابزارها برای بررسی نظرات کاربران استفاده کنید. کافیست نام برند یا محصول خود را به این ابزار بدهید تا هزاران نظر را برای شما پیدا کند. سپس یک اپراتور این نظرات را دسته‌بندی کرده و برحسب مثبت، منفی یا خنثی بودن، اطلاعات خام را به داده‌های قابل استفاده تبدیل می‌کند.

دیتاک ابزاری برای شنود رسانه ای

یکی از ابزارهای کاربردی برای گوش سپاری فضای مجازی، «دیتاک» نام دارد. با کمک این ابزار می‌توانید بر روی نظرات کاربران در تمامی شبکه‌های اجتماعی نظارت داشته باشید. همچنین Dattak این قابلیت را دارد تا از آن برای رصد و پایش رقبا نیز استفاده کنید. در هر صورت استفاده از ابزاری مثل دیتاک می‌تواند در پاسخگویی به نیاز و درخواست مشتریان مفید واقع شود.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%A7%DA%A9/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]نسخه دمو و رایگان دریافت کنید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا