تحلیل شبکه اجتماعیداده کاوی

کاربرد داده کاوی در بازارهای مالی؛ از جمع‌آوری دیتا تا تحلیل

فلسفه اصلی داده کاوی این است که آینده بسیار شبیه گذشته است و به شما کمک می‌کند تا پیش بینی درستی از آینده‌ی کسب و کار و رفتار مشتریان خود داشته باشید.
داده کاوی با نشان دادن جزئیات بیشتر فضای حاکم بر کسب و کار شما را شفاف‌تر کرده و به شما کمک می‌کند تا واقع‌بینانه تصمیم‌گیری کنید و بتوانید آینده‌ای بهتر برای زندگی و کسب و کار خود رقم بزنید. در این مطلب قصد داریم کاربرد علم داده کاوی را در بازارهای مالی بررسی کنیم.داده کاوی در بازارهای مالیشاید اینگونه تصور کنید که داده کاوی تنها برای کسب و کار مناسب است در حالیکه اگر در زندگی روزانه خود و یا انجام هر کاری از فلسفه داده کاوی استفاده کنید قطعا موفق‌تر و قوی‌تر عمل خواهید کرد و نتیجه بهتری نیز دریافت می‌کنید. اما ببینیم عبارت داده کاوی در اصل به چه معنا است وچه کاربردی در بازارهای مالی و کسب و کار ما دارد؟

داده کاوی چیست؟

“داده کاوی” به معنی کاوش معادن داده‌ها است که اطلاعات ارزشمند را از حجم عظیمی از معادن داده‌ها استخراج کرده و در اختیار حوزه‌های مختلف قرار می‌دهد.  معدن به تنهایی ارزشمند نیست، مگر اینکه گروهی از افراد و تجهیزات عناصر گران بهای آن را استخراج کنند. بحث داده کاوی کاربرد زیادی در بازارهای مالی و بورس  دارد، البته این جمله به این معنی نیست که داده کاوی همان علم آمار است. داده کاوی در واقع یک شاخه توسعه یافته و پیچیده از علم آمار است و امکانات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از توان علم آمار خارج است.

علم آمار با داده کاوی تفاوت‌های زیادی دارد و مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت این دو در حجم داده‌های مورد تحلیل، روش مدل‌سازی داده و استفاده از هوش مصنوعی است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۳ ابزار برتر داده کاوی در سال ۲۰۲۰

 

در بسیاری از اوقات حجم داده های اولیه در داده کاوی آنقدر زیاد است که به فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه تبدیل می‌گردد. اما مدل‌سازی داده‌های ورودی و دسترسی به اطلاعات پنهان و مهمی که در این داده‌ها وجود دارد به کمک هوش مصنوعی و شیوه‌های خودکار یادگیری، در هیچ بررسی پایه‌ای آماری وجود ندارد.

داده کاوی در بازارهای مالی‌ چه کاربردی دارد؟

داده کاوی کاربردهای بسیار زیادی دارد اما در این مطلب قصد داریم کاربرد داده کاوی در بازارهای مالی و بورس را بررسی کنیم.

حتما شما هم می‌دانید که در بازارهای مالی و بورس حجم وسیعی از داده‌ها به صورت مداوم و روزانه تولید می‌شود که هم برای فعالان این حوزه و هم محققین دانشگاهی و آکادمیک جذابیت خاصی دارد. سرمایه گذاران، معامله‌گران، کارگزاری‌ها، نهادهای قانون‌گذار و به صورت کلی تمامی فعالان حوزه‌های مالی، روزانه با حجم بسیار زیادی از داده‌ها سر و کار دارند و باید بر اساس این داده‌ها تصمیمات مهمی (در زمان مناسب) بگیرند.

نمونه کاربرد داده کاوی در بازارهای مالی: مقایسه بازارهای سرمایه گذاری از نگاه افکار عمومی

 

تعداد پارامترها و متغیرهای تأثیرگذار کار تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری را با استفاده از روش‌های سنتی بسیار سخت‌تر می‌کند. درست همینجاست که علم داده کاوی در بازارهای مالی مؤثر عمل کرده و با در اختیار قرار دادن مجموعه‌ای از تکنیک‌های متنوع و کاربردی امکان شناسایی الگوها، روندها و تصمیم‌گیری با اثربخشی بالاتر را فراهم می آورد.

نتیجه استفاده از داده کاوی در بازارهای مالی

بازارهای مالی تحت تأثیر افکار عمومی دچار نوسانات شدیدی خواهند بود که برای کنترل این نوسانات و تصمیم‌گیری صحیح و درست باید داده کاوی درستی بر روی حجم عظیم داده‌ها انجام شود تا بتوان اطلاعات مفیدی را از آن استخراج نمود. داده کاوی مراحل ابتدایی یک تصمیم‌گیری مالی مهم است که با ورود داده‌های درست می‌توان خروجی درستی دریافت کرد.

در صنعت مالی با استفاده از مفاهیم ریاضیات و تحلیل‌های آماری، استفاده از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های داده کاوی می‌توان برای درک رفتار بازارهای مالی اقدام نمود. استفاده از این روش در بازارهای مالی تأثیرات مثبتی بر کسب و کار و بازار مشتریان هدف دارد، زیرا استخراج اطلاعات و داده‌های ارزشمند موجب می‌شود مشتریان هدف را به درستی شناسایی کرده و برای بازار هدف و بازدهی سرمایه، تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشید.

داده کاوی در اصل یک استارت قوی برای داشتن یک بازار مالی قوی است که هر چقدر دقیق‌تر انجام گردد موجب کسب نتیجه بهتر خواهد شد. لازم به ذکر است که داده کاوی کاربردهای بسیار زیادی در زمینه ارتباطات، بیمه، تحصیلات، ساخت، بانکداری و خرده فروشی و غیره نیز دارد.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

با دیگر کاربردهای داده کاوی در صنایع و مشاغل مختلف آشنا شوید:

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

داده کاوی دیتای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها به روش داده کاوی نیازمند تخصص و علم است، بنابراین انجام آن درون سازمان علاوه بر هزینه‌های اضافی که به سازمان وارد می‌کند، به نتایج دقیق و درستی نیز منجر نمی‌شود. از این رو بیشتر فعالان این حوزه برون سپاری داده کاوی و استفاده از شرکت‌های فعال این حوزه را پیشنهاد می‌دهند. دیتاک شرکند جمع‌آوری و هوشمندسازی تحلیل داده‌هاست که با سال‌ها تجربه می‌تواند به سازمان‌ها در جمع‌آوری و تحلیل بیگ دیتای فضای وب و شبکه‌های اجتماعی بپردازد.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با دیتاک، مشاوره و استفاده از خدمات دیتاک به آدرس وبسایت به نشانی www.dataak.com مراجعه کنید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]از وبسایت دیتاک دیدن کنید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

پانته‌آ پایدار

من پانتـه‌آ پایـدار کارشناس ارشد مهندسی آی تی در گرایش کسب و کار الکترونیکی هستم. علاقمند به هر فناوری و تکنیک جدیدی در حوزه آی‌تی و هر چه به این حوزه کمک می‌کند. به تحقیق و پژوهش و تولید محتوا در زمینه دنیای دیجیتال و آی تی مشغولم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا