اخبار فضای مجازی

هوش مصنوعی در تشخیص بیماری کرونا | به کار گیری دیتا از شبکه‌های اجتماعی

دنیا روش‌های جدیدی مبتنی بر  هوش مصنوعی در تشخیص بیماری کرونا و جلوگیری از انتشار آن  به کار گرفته‌ است.

هوش مصنوعی چگونه به تشخیص کرونا کمک می‌کند

با کشنده‌‌تر شدن ویروس کرونا در چین محققان هوش مصنوعی تلاش دارند تا تکنیک‌های هوش مصنوعی را در شبکه‌های اجتماعی، وب و سایر دیتای موجود دراینترنت برای پیدا کردن علائم بیماری در مناطق دیگر به کار بگیرند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

ویروس کرونای جدید ٢۰۱٩ اولین بار در ووهان چین ظاهر شد و وضعیت اضطراری در سراسر دنیا ایجاد کرد. تا زمان انتشار این نوشته، بیش از ٨۰,۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود ٢ درصد از این افراد به کام مرگ رفتند. مورد مثبت کرونا در چندین کشور مشاهده شده است و جز چین تعدادی کشور دیگر آمار قابل توجهی داشته‌اند.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی با اعضایی از دانشگاه پزشکی هاروارد که بر روی متن‌کاوی شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند، روش جدیدی را برای مقابله با کرونا در پیش گرفتند.

آنها به مطالعه  پست‌های شبکه‌های اجتماعی، گزارش‌های خبری و دیتای رسمی از کانال‌های بهداشت عمومی و اطلاعاتی که پزشکان از احتمال شیوع بیماری در مناطق مختلف ارائه کردند، می‌پردازند.

در این روش پست‌هایی که در موقعیت‌های جغرافیای مشکوک از نظر پزشکان در مورد داشتن علائمی مانند تب و مشکلات تنفسی صحبت کرده باشند به‌عنوان موارد احتمالی ابتلا گزارش می‌شوند.

پردازش زبان طبیعی یا NLP برای طبقه‌بندی پست‌ها استفاده می‌شود. به طور مثال تعیین می‌کند یک پست حاوی علائم، اخبار مربوط به کرونا را بررسی می‌کند یا از حال خود شکایت می‌کند.

آنها در تلاش هستند تا مناطقی را که ویروس به آن تسری کرده بیابند و منابع را برای جلوگیری از شیوع ویروس را در آنجا خرج کنند.

تشخیص آنفولانزا یا سرماخوردگی از کرونا چالش عظیمی است که این روش با آن روبرو است. ماشین باید برای توجه به اصطلاحاتی که افراد برای توصیف حال خود به کار می‌برند آموزش ببیند.

بیگ دیتا قابلیت پیدا کردن سوزن در انبار کاه را دارد به طوری که این تیم در روز نهم دی یک روز پیش از کشور چین به سازمان سلامت جهانی اعلام کرد که در چین بیماری مشابهی با آنفولانزا شیوع پیدا کرده است.

علاوه بر پیدا کردن موارد جدید، مطالعه رفتار ویروس هم از این طریق امکان‌پذیر است. می‌توان تعیین کرد ویروس بر چه سن و جنسیت و جغرافیایی تاثیر بیشتری می‌گذارد.

این برنامه برای به دست آوردن داده‌های بیشتر از شرکتی به نام Bouy که به هزاران نفر در آمریکا صورت آنلاین مشاوره پزشکی می‌دهد، استفاده کرده است.

روش‌های جدید دیگری بر اساس هوش مصنوعی در تشخیص کرونا مشاهده می‌شود

شرکت BlueDot هم روش مشابهی را به کار گرفته که از شبکه‌های اجتماعی صرف نظر کرده و با استفاده از دیتای مرتبط با خرید بلیط از هواپیمایی‌های دنیا رد بیمارهای کرونا را دنبال می‌کنند تا احتمال آلوده شدن کشورهای دیگر را پیدا کنند.

برنامه حرکت قطارها و هواپیماها به همراه سیگنال‌های دریافتی از موبایل برای به دست آوردن تصویری از نحوه گسترش بیماری می‌تواند استفاده شود.

موسسه ملی سلامت آمریکا با تحلیل یک سایت پزشکی چینی نتیجه گرفته در اعلام موارد جدید در مراحل اولیه شیوع بیماری در ووهان چین تاخیر وجود داشته است.

امروزه به کار بردن تکنولوژی هوش مصنوعی در تشخیص و درمان و ردگیری بیماری می‌تواند به قدری موثر باشد که نگرانی از بروز چنین بیماری‌های کمتر شده و مقابله با آن آسان شود.

همانند بسیاری از پروژه‌های بومی هوش مصنوعی، در کشور ما هم ظرفیت متخصصین و دانشمندان دیتا برای این اهداف قابل به کارگیری است. دیتاک به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران عرصه مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی امیدوار است بتواند در پیش‌برد این مهم نقش آفرین باشد.
برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های دیتاک می‌توانید با ما تماس بگیرید.  ارتباط با ما

منبع: Wired

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

سما آشوری

فارغ‌التحصیل MBA هستم. چهار سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنم. به استراتژی‌های کسب و کار و ترندهای روز بازاریابی علاقه‌مندم. خود را فردی چند بعدی می‌دانم و تلاش می‌کنم تا زندگی را زندگی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا