تحلیل شبکه اجتماعیترفند و ابزار فضای مجازیروابط عمومی

ضرورت استفاده از روابط عمومی دیجیتال در جهت رفع چالش‌های کسب و کار

روابط عمومی به منظور افزایش دسترسی به مخاطبان یک نهاد یا سازمان، کاربرد وسیعی دارد. اکنون با وجود اینکه روش‎های سنتی روابط عمومی هنوز هم منسوخ نشده‌اند، اما روابط عمومی دیجیتال به این روش‌های قدیمی رجحان پیدا کرده است. به گونه‌ای که اگر وارد هر سازمانی شوید، بدون شک با عبارت روابط عمومی دیجیتال روبه رو خواهید شد. البته چالش‎های زیادی در مقابل این استراتژی قرار دارد. در عین حال وجود این استراتژی برای هر سازمان ضرورت دارد چرا که به برطرف کردن برخی از چالش‎ها کمک می‎کند.

چرا وجود روابط عمومی آنلاین برای کسب و کارهای مختلف ضرورت دارد؟

روابط عمومی دیجیتال به معنای استفاده از انواع روش‎های مبتنی بر وب سایت‎ها و شبکه‎های اجتماعی جهت پیشبرد اهداف روابط عمومی سازمان‌هاست. هدف از این کار توسعه روابط کسب و کارها با کاربران اینترنت است. این کاربران همان اعضای بازار مصرف هستند که هر شرکت یا سازمانی به شناخت و ارتباط با آن‌ها نیاز دارد.

در واقع روابط عمومی آنلاین باعث ایجاد رابطه‌ای آسان بین موسسات، سازمان‎ها و کسب و کارهای مختلف با مخاطبانشان شده است. از آنجایی که هیچ سازمان یا کسب و کاری نمی‎تواند مدعی شود بدون داشتن ارتباط سازنده و درست با مخاطبان، می‌تواند به موفقیت برسد، بنابراین وجود استراتژی روابط عمومی الکترونیکی لازم و ضروری است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

روابط عمومی دیجیتال چه فواید و مزیتی را به همراه دارد؟

با وجود چالش‌های موجود، روابط عمومی دیجیتال هنوز هم مزیت‎های زیادی را برای سازمان‎ها به همراه دارد. البته زمانی برای کسب و کارها مفید است که بتواند مجموعه‎ای از داده‌ها، اطلاعات و خدمات آنلاین را در اختیار مدیران قرار دهد. اکنون هر مدیری برای اینکه بتواند نیازهای مخاطبان کسب و کار خود را ارزیابی کند، به اطلاعات جامع و دقیقی در مورد آن‌ها نیاز دارد. روابط عمومی با آسان کردن ارتباط بین سازمان‎ها و کسب و کارهای مختلف می‌تواند مجموعه ای از اطلاعات در مورد نیاز مخاطبان را فراهم کند.

با گذشت زمان، نیازها، سلیقه‎ها و علایق مخاطبان تغییر می‎کند. ورود روش‎های نوین مدیریت و وجود رقبا هم به این موضوع دامن می‌زند. به همین دلیل هر کسب و کاری باید به طور مداوم با مخاطبان کسب و کار خود در ارتباط باشد. در روابط عمومی دیجیتال ارتباط دو سویه بین کسب و کارها با مخاطبان ایجاد می‎شود. این در حالیست که در روش سنتی، ارتباط یک سویه بود و تاثیر چندانی بر رونق کسب و کار نداشت.

وظایف روابط عمومی آنلاین چیست؟

گستردگی برخی از کسب و کارها و سازمان‎ها، وجود روابط عمومی دیجیتال را برای آن‌ها ضروری می‌کند. این استراتژی وظایف زیر را برای کسب و کارهای مختلف برعهده دارد:

  • دادن اطلاعات و خبرهای روز جامعه و جهان به مدیران کسب و کارهای مختلف
  • کمک به مدیران کسب و کارها برای ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات
  • ارائه اطلاعات دقیق و درست در رابطه با نیاز مخاطبان
  • امکان تحقیقات و افکارسنجی مخاطبان به شکل گسترده و بدون محدودیت جغرافیایی
  • امکان ایجاد هماهنگی درون سازمانی
  • بهبود کارایی و اثربخشی نهادها و سازمان‎ها و کسب و کارهای مختلف
  • قابلیت ایجاد ارتباط با گروهی از مخاطبان به عنوان نمونه‎های آماری برای کسب اطلاعات در مورد نیاز آن‌ها

بیشتر بخوانید: روابط عمومی را برای برندسازی تقویت کنید | تاثیر روابط عمومی دیجیتال در برندینگ

روابط عمومی چطور به رفع چالشهای درون سازمانی کمک می‌کند؟

یکی از دلایل مشکلات درون سازمانی، نبودن هماهنگی بین اعضاست. از سوی دیگر نداشتن اطلاعات درست و بروز در مورد وقایع مختلف و اشراف نداشتن به نیاز مخاطبان باعث بروز مشکلات جدی میشود. این در حالیست که اجرای استراتژی روابط عمومی آنلاین می‌تواند به رفع این چالش‎ها کمک کند.

هر سازمانی که روابط عمومی را سرلوحه عملکرد خود قرار دهد، موفق‎تر خواهد بود. البته به شرط اینکه با عناصر و اجزای تشکیل دهنده ارتباط (کلامی، غیرکلامی) آشنایی کامل داشته باشد. هارولد سول (جامعه شناس آمریکایی) معتقد است برای اینکه روابط عمومی به رفع چالش‎های درون سازمانی کمک کند، باید بتوانید برای سوالاتی مثل چه کسى (منبع) چه مى‌گوید (پیام) به چه کسى (مخاطب) از چه راهى (رسانه یا حامل) و با چه تأثیرى (عکس العمل) پاسخ قانع کننده پیدا کنید.

چه زمانی در استفاده از روابط عمومی دیجیتال موفق هستیم؟

هر کسب و کاری زمانی می‌تواند مدعی شود از روابط عمومی آنلاین به درستی استفاده کرده است که:

  • از فناوری‎های نوین به شکل درست استفاده کند

فناوری‎های جدید هدف نیستند بلکه در روابط عمومی وسیله محسوب می‌شوند. زیرا می‌توانند خدمات سرویس‎های مورد نیاز مخاطبان را در اختیار آن‌ها قرار دهند. روابط عمومی دیجیتال محدودیت زمانی و مکانی ندارد و می‌تواند خدمات و اطلاعات مورد نیاز مخاطبان کسب و کارها را در هر لحظه در اختیار آن‌ها قرار دهد. بنابراین کسی می‎تواند مدعی شود از روابط عمومی دیجیتال به شکل موفق استفاده کرده است که فناوری‎های جدید را به کار برده باشد.

  • برای هر چیز از قبل برنامه برنامه‌ریزی داشته باشد

یک مدیر کسب و کار برای استفاده از روابط عمومی آنلاین نباید منتظر کنش مخاطبان بنشیند. بلکه کنش از سوی سازمان صورت می‎گیرد. سپس واکنش مخاطبان را سنجیده و واکنش بعدی را طبق نیاز و خواست مخاطبان از خود نشان می‎دهد. در واقع مدیران برای استفاده درست از استراتژی روابط عمومی باید از قبل برای تمامی خواسته‎های مخاطبان تمهیدات لازم را در نظر گرفته باشند.

بیشتر بخوانید: ابزار رصد و پایش فضای مجازی؛ سکوی پرتاب برند شما

ضرورت رصد و پایش فضای مجازی

یکی از چالش‎های روابط عمومی نداشتن اطلاعات درست از مخاطبان است. بسیاری از کسب و کارها برای بررسی دقیق نیاز مخاطبان خود هیچ اطلاعاتی ندارند. از سوی دیگر راه دستیابی به این داده‎ها را هم نمی‎دانند. اگر چه فضای آنلاین می‎تواند حجم وسیعی از اطلاعات را در اختیار مدیران کسب و کارها قرار دهد، اما دسته بندی و آنالیز این اطلاعات هم اهمیت دارد.

در واقع فضای آنلاین با اطلاعات و داده‎های خام زیادی پر شده است. استفاده از این داده‎ها بدون دسته بندی و آنالیز تاثیر زیادی در بهبود وضعیت و رفع چالش نهادها و سازمان‎ها ندارد. بلکه باید ابتدا داده‎ها ارزیابی شوند. به همین دلیل ما به رصد و پایش فضای مجازی نیاز پیدا می‎کنیم.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

سامانه روابط عمومی دیتاک ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به تمامی محتوای تولید شده مورد نیاز خود در فضای اینستاگرام، توییتر، تلگرام و اخبار وب دسترسی پیدا کنید. این ابزار قادر است با ایجاد آلارم برای کاربر تحت کوئری خاص، محتواهای مرتبط را در سریع‌ترین زمان ارسال کند.

هر کسب و کاری که بخواهد از نظر و احساسات مخاطبان نسبت به برند یا محصولات خود اطلاع پیدا کند و یا رقبای خود را بررسی کند، به چنین ابزاری نیاز دارد. برای دریافت مشاوره و نسخه دموی سامانه روابط عمومی با کارشناسان دیتاک در ارتباط باشید.

[button color=”red” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d8%a8%d8%a7-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]با کارشناسان ما در ارتباط باشید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا