داده کاوی

تصمیم گیری داده محور (Data-Driven Decision Making)

مدلسازی و تصمیم گیری داده محور

برای تجزیه و تحلیل داده‌ها همیشه اصطلاحات زیادی به کار برده می‌شود. اصطلاحاتی مانند «کلان داده»، «محاسبات ابری» و یا «داده محور» از این دست اصطلاحات هستند. تصمیم‌گیری در کسب و کارها و مدیریت برند به استراتژی‌های زیادی نیاز دارد. از سوی دیگر دانستن هر یک از این مفاهیم در تجزیه و تحلیل داده‌ها نقش موثری را ایفا می‌کند. تصمیم گیری داده محور یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌ها محسوب می‌شود. کسب اطلاعات در رابطه با این مفهوم می‌تواند شما را به یک تحلیل‌گر حرفه‌ای تبدیل کند.

تصمیم گیری داده محور یعنی چی؟

داده محور (Data-Driven) یک اصطلاح در حوزه تصمیم‌گیری است و طیف وسیعی از امور از جمله جمع‌آوری داده‌ها، استخراج الگوها و حقایق و استفاده از این داده‌ها در تصمیم‌گیری را شامل می‌شود. تصمیم گیری داده محور (Data-Driven Decision Making) یا DDDM به فرآیند تصمیم‌گیری سازمانی براساس داده‌های واقعی اشاره دارد.

در واقع تصمیم‌گیری داده محور بر روی شهود یا مشاهده تمرکز ندارد و اطلاعات نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

امروزه تمامی صنایع و کسب و کارها به مدلسازی و تصمیم گیری داده محور نیاز دارند. اکثر متخصصصان اذعان دارند که بدون داده‌های واقعی، تصمیم‌گیری با پیش‌فرض‌های قبلی و مبتنی برای تعصب و مغرضانه خواهد بود. در نتیجه تصمیم‌گیری هم درست نیست.

بیشتر بخوانید: کاربرد داده کاوی در بازارهای مالی؛ از جمع‌آوری دیتا تا تحلیل

مزایای تصمیم گیری مبتنی بر داده

مدیریت داده محور مزیت‌های زیادی را به همراه دارد که عبارتند از:

تصمیم‌گیری با اطمینان بیشتر

به محض شروع به جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها متوجه می‌شوید که تصمیم‌گیری در مورد چالش‌های تجاری با اطمینان بیشتری انجام می‌شود. حالا چه بخواهید یک خط تولید راه‌اندازی کنید و یا قصد متوقف کردن تبلیغات و یا تولید را داشته باشید، در هر صورت به داده‌های واقعی نیاز دارید.

داده‌ها چندین نقش را ایفا می‌کنند:

  • به عنوان معیار عمل، درک تاثیرات تصمیم‌گیری را برایتان آسان می‌کنند
  • داده‌های بدون شهود و تعصب هستند و با حذف عناصر ذهنی بر واقعیت مبتنی هستند. بنابراین با اعتماد به نفس و بدون نگرانی از اشتباه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

از رقبا پیشی می‌گیرید

از دیگر مزیت‌های مدیریت و تصمیم گیری داده محور امکان پیش‌بینی از قبل است. به عبارت دیگر، داده‌های واقعی روایت‌هایی را برایتان بیان می‌کنند که می‌توانید با اطمینان نسبت به آن واکنش نشان دهید. برای مثال می‌توانید قبل از رقبا با شناسایی فرصت‌های شغلی و یا تهدیدات بازار خود را آماده کنید.

در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید

یکی از تاثیرگذارترین استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری، کاهش هزینه‌هاست. طبق نظرسنجی‌هایی که از ۱۰۰۰ مدیر اجرایی توسط موسسه NewVantage Partners صورت گرفت، آنها گفته بودند که با کمک داده‌های واقعی تا میزان ۴۹ درصد در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شده است.

چطوری با داده‌های واقعی تصمیم‌گیری کنیم؟

برای مدلسازی و تصمیم گیری داده محور می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

همه جا به دنبال الگو باشید

برای مدیریت داده محور باید به تصمیم‌گیری آگاهانه در تجزیه و تحلیل دقت زیادی داشته باشید. چه در تجارت و چه در زندگی شخصی شاید این کار ساده به نظر برسد. اما به تمرین زیادی نیاز دارد. حالا اگر در محل کار مشغول بررسی صورتحساب‌های مالی هستید و یا در فروشگاه مواد غذایی، باید به دنبال الگورهای داده باشید. زمانی که این الگوها را مشاهده کردید، بینش‌های برون‌یابی را تمرین کنید. همچنین باید در مورد دلیل وجود آنها در ذهن‌تان تجزیه و تحلیل کنید.

این تمرین به ظاهر شاده به شما کمک می‌کند تا در زمینه‌های دیگر زندگی خود را با تصمیم‌گیری مبتنی بر داده منطبق کنید.

هر تصمیمی را با داده‌ها گره بزنید

هر زمانی مسئولیتی به شما واگذار می‌شود چه از نظر ماهیت تجاری یا شخصی، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا زمان تعیین روش عمل، ذهنیت تحلیلی را به کار ببرید. باید مشخص کنید چه داده‌هایی را در دسترس دارد و چگونه باید از آن‌ها در تصمیم‌گیری و انجام مسئولیت‌ها استفاده کنید.

منابع داده‌ها را بررسی کنید

برای تصمیم گیری داده محور فقط کسب اطلاعات کافی نیست. بلکه باید منابعی را هم که در دسترس دارید بررسی کنید که از چه منابعی بدست آمده‌اند. اگر از منابع مختلفی اطلاعات را بدست آورده‌اید، ابتدا آن‌ها را با هم هماهنگ کنید. این کار ساده به یافتن اطلاعات مشترک در بین منابع مختلف کمک زیادی به شما می‌کند.از سوی دیگر منابع متناقض را هم حذف می‌کنید.

تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات

بعد از حذف کامل داده‌های اضافه، بخشی از اطلاعات قابل استفاده را تجزیه و تحلیل کنید. در این مرحله باید برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌های تست شده استفاده کنید. برای مثال مدل‌های رگرسیون خطی، مدل‌سازی درختی و …  در تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک زیادی به شما می‌کند.

برای تجزیه و تحلیل داده‌ها باید آن‌ها را به سه دسته تقسیم کنید:

  • اطلاعات توصیفی: اطلاعات حقیقی.
  • اطلاعات استنباطی: شامل اطلاعات حقیقی و اطلاعاتی در مورد یک پروژه یا رویداد خاص.
  • اطلاعات پیش‌بینی: استنباط مبتنی بر حقایق و توصیه برای اقدامات بیشتر براساس استدلال.

نتیجه گیری از تحلیل داده‌ها

حالا برای تصمیم گیری داده محور باید از تجزیه و تحلیل داده‌ها به نتیجه قابل اجرا برسید. از مجموعه اطلاعات چه چیزی را بدست آوردید؟ برخی از مدیران در مورد محصولات یا بازار خود فرضیه‌های زیادی را ارائه می‌دهند. اما بهتر است قبل از جستجوی اطلاعات جدید، ابتدا فرضیات موجود را امتحان کنید.

سپس اطلاعاتی را که بدست آوردید در رد یا اثبات این فرضیات به شما کمک می کند. در واقع این نتیجه‌گیری حاصل از تجزیه و تحلیل به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید و استراتژی‌های خود را به سمت جلو سوق دهید.

ابزار مدلسازی و تصمیم گیری داده محور

حالا که با مزیت و روش تصمیم گیری مبتنی بر داده آشنا شدید، لازم است تا ابزاری را هم که در این کار کمک زیادی به شما می‌کند بشناسید. ابزارهای رصد فضای مجازی یکی از راه‌های بدست آوردن اطلاعات درست است. البته ابزارهای زیادی هم وجود دارند که همگی در زمینه پایش شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

«دیتاک» یکی از ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی است. این سامانه هوشمند برای کسب اطلاعات دقیق، علمی و قابل استناد برای بسیاری از برندها و کسب و کارها استفاده می‌شود. اما دیتاک چطور در مدیریت داده محور به شما کمک می‌کند؟

آنالیز شبکه‌های اجتماعی

بخش زیادی از اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌خواهید بدانید بازخورد کاربران در مورد استراتژی‌های قبلی چه بوده است؟ همچنین اگر بخواهید نظرات مثبت یا منفی مخاطبان و مشتریان وفادار خود را بررسی کنید، می‌توانید به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید. دیتاک ابزاری است که می‌تواند نظرات مصرف کنندگان را برایتان جمع‌آوری کند.

بدست آوردن اطلاعات آماری

از طریق دیتاک می‌توانید به اطلاعات دقیق و قابل استناد دست پیدا کنید. برای مثال چند درصد از مشتریان از محصولات یا خدمات شما راضی هستند؟ چند درصد آن‌ها از افزایش قیمت شاکی شده‌اند؟ و … . در واقع دیتاک ابزاری است که با کمک آن می‌توانید به اطلاعات دقیق و قابل استناد دسترسی پیدا کنید.

این ابزار با کمک هوش مصنوعی و ابزار جستجوی تله بات، کلمه کلیدی موردنظر شما را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کند. حالا این کلمه کلیدی می‌تواند نام برند، نام محصول و یا خدمات باشد. حتی شما می‌توانید با جستجوی برند رقبا، اطلاعات دقیقی را هم در مورد نحوه عملکرد آن‌ها بدست آورید.

در پایان

تصمیم گیری داده محور یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت کسب و کارهاست. در واقع برای اینکه بتوانید یک استراتژی درست، علمی و تا حد زیادی نزدیک به واقعیت اتخاذ کنید، به داده‌های قابل استناد و واقعی نیاز دارید. برای این کار بهتر است به سراغ ابزارهای پایش شبکه‌های اجتماعی بروید. یکی از این ابزارها دیتاک است.

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید
منبع
منبعمنبع

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا