روابط عمومی

تحول روابط عمومی دیجیتال با ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی

رصد فضای مجازی برای تحول روابط عمومی دیجیتال

برخلاف سایر قسمت‌های بازاریابی، روابط عمومی بخشی است که به زمان طولانی‌تری برای برقراری ارتباط شبکه های اجتماعی نیاز دارد. در واقع ایجاد روابط یک حوزه کلیدی روابط عمومی است که به زمان و استراتژی‌های حرفه‌ای و به‌روز نیاز دارد. البته راه‌های میانبر دیگری وجود دارد که می‌توان در روابط عمومی تحول ایجاد کرد. اکنون روابط عمومی دیجیتال جای ارتباطات سنتی گذشته را گرفته است.

با این روش‌ها می‌توانید روابط عمومی دیجیتال را مدیریت و متحول کنید:

از قبل برنامه ریزی داشته باشید

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

در کانال‌های سنتی برای برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان شما مجبورید از ۴ -۶ ماه قبل برنامه ریزی داشته باشید. اگر قرار است محصولی را وارد بازار کنید، عکس‌برداری، توضیح و شعار تبلیغات را آماده کنید و سپس در زمان اصلی تبلیغات را در کانال قرار دهید. این کانال می‌تواند بنرهای تبلیغات سطح شهر، قسمت تبلیغات در روزنامه یا مجلات و یا تلویزیون و رادیو باشد.

اما برای تحول روابط عمومی دیجیتال شما به یک تا دو ماه زمان نیاز دارید. اکنون استفاده از شبکه های اجتماعی این مزیت را دارد که در زمان برنامه‌ریزی صرفه‌جویی کنید. با این وجود باز هم به برنامه‌ریزی قبلی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: روابط عمومی مردم محور و تفاوت آن با تبلیغات

 پلتفرم مناسب برای روابط عمومی را پیدا کنید

در ایران پلتفرم‌های زیادی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل اینستاگرام، توییتر، لینکدین، فیسبوک، پینترست و تلگرام است. برای بهبود وضعیت روابط عمومی یک برند باید به سراغ شبکه‌هایی بروید که بیشترین حجم مشتری را در خود جای داده است. فعال بودن و یا زیاد بودن حجم کاربران دلیلی بر خوب بودن یک شبکه نیست. برای مثال در شبکه لینکدین اغلب مدیران کسب و کارها، افراد مرتبط با برند شما و فعالان حوزه صنعت حضور دارند. اما در شبکه‌ای مثل اینستاگرام از هر قشر، گروه و طبقه‌ای کاربر فعال است.

حالا محصولات شما به کدام یک از شبکه‌ها مرتبط است؟ آیا خریداران محصولات‌تان افراد خاص هستند یا از هر قشر و طبقه‌ای هستند؟

 برای تحول روابط عمومی دیجیتال تحقیق کنید

قبل از اینکه بخواهید برای بهبود روابط عمومی برند در یک رسانه فعالیت خود را به شکل گسترده شروع کنید، باید برای آن وقت صرف کنید. برای مثال قصد دارید در اینستاگرام فعالیت خود را برای ارتباط با مصرف‌کنندگان آغاز کنید. قبل از هر چیز باید در مورد آن شبکه و نحوه عملکرد آن اطلاعاتی را بدست آورید. چرا که باید راه‌های افزایش مخاطب را پیدا کنید. سپس در مورد خصوصیات رفتار کاربران در یک شبکه اجتماعی اطلاعات کسب کنید.

در شبکه اجتماعی روابط شخصی ایجاد کنید

برای ایجاد یک تصویر تجاری مثبت از برند، باید ابتدا به سراغ اینفلوئنسرها و تاثیرگذاران مرتبط با صنعت خود بروید. داشتن ارتباط شخصی با افرادی که با کسب و کار شما مرتبط هستند و کاربران زیادی هم آن‌ها را دنبال می‌کنند، می‌تواند به تحول روابط عمومی دیجیتال کمک زیادی کند.

این ارتباط زمینه‌ای برای شناخت بهتر افراد تاثیرگذار هم هست. در آینده شما به تعدادی از این افراد نیاز دارید.

فرصت‌های تبلیغاتی ایجاد کنید

روابط عمومی دیجیتال فرصتی برابر را برای تمامی برندها و کسب‌ و کارها ایجاد کرده است. در این رسانه‌ها می‌تواند با یک روش خاص برای خود فرصت تبلیغات ایجاد کند. برای مثال به طور مداوم ویدئوهایی در مورد کسب و کار و محصولات را منتشر کنید. همچنین دادن اطلاعات و نکات خرید بهتر برای راهنمایی مشتریان و … هم می‌تواند یک فرصت تبلیغاتی باشد.

 ایجاد کیت رسانه الکترونیکی

در کیت رسانه‌ای شما مجموعه‌ای از تصاویر و اسناد الکترونیکی را منتشر می‌کنید که همگی داستان برند را برای مخاطبان روایت می‌کنند. برای این کار از لوگوهای تجاری، تصاویری از محصولات جدید و دستورالعمل‌های استفاده برای مخاطبان درج می‌شود. به مرور زمان این تصاویر و ویدئوها در بین مخاطبان دست به دست می‌شود و در روابط عمومی دیجیتال تحول ایجاد می‌کند.

داستان‌های خبری ارزشمند بنویسید

یکی از راه‌های تحول روابط عمومی دیجیتال داستان نویسی است. برای کاربران داستان‌های کوتاه جذابیت خاصی دارند. اما وقتی به طور هوشمندانه‌ای نام برند و یا محصول هم در لابه‌لای داستان‌ها قرار بگیرد، جذابیت آن دو چندان می‌شود. البته برای شروع لازم نیست که حتما نامی از برند ببرید. همین که داستان روایتی از محصولی شبیه به محصولات شما باشد، کافیست.

افزایش مهارت کارکنان برای روابط عمومی

یکی از راه‌های ایجاد تحول در روابط عمومی دیجیتال افزایش مهارت کارکنان است. شما می‌توانید کارمندان را برای درک و اجرای استراتژی‌های روابط عمومی موفق آماده کنید. برای این کار نیازی به همه آن‌ها نیست. تنها افرادی که از مهارت کار را برخی از شبکه های اجتماعی برخوردارند، کافیست. سپس به آن‌ها روش حل و فصل انتقادات مشتریان، تشویق مشتریان وفادار و مدیریت شکایات برخی از مشتریان را یاد دهید.

کارکنان قبلی از بیش از استخدام افراد جدید می‌توانند به بهبود اعتبار و تصویر برند تجاری موثر باشند.

ارائه خدمات مشتری

مشتریان در روابط عمومی دیجیتال نقش اساسی را دارند. فعالیت شما برای آن‌هاست و بنابراین باید بتوانید از طریق شبکه های اجتماعی بازخوردهای منفی آن‌ها را پیدا کنید. این کار از آسیب‌های احتمالی کسب و کار جلوگیری می‌کند. همچنین باعث افزایش شهرت و اعتبار برندتان می‌شود.

از سوی دیگر مصرف‌کنندگان همیشه مجدوب برندهایی می‌شوند که به نظراتشان اهمیت می‌دهند. از این رو باید بخش زیادی از استراتژی‌ها روابط عمومی دیجیتال به بررسی نظرات مشتریان اختصاص پیدا کند.

بیشتر بدانید: ۵ گزارش روابط عمومی که برای بهبود ROI روابط عمومی نیاز است

امکان بررسی روابط عمومی دیجیتال رقبا

یکی از راه‌هایی که با آن می‌توان روابط عمومی دیجیتال برند خود را متحول کنید، بررسی وضعیت روابط عمومی رقباست. در پلتفرم شبکه های اجتماعی این امکان فراهم است تا به طور مختصر از وضعیت روابط عمومی رقبا مطلع شوید. اما اگر بخواهید به طور دقیق و عمیق به این موضوع بپردازید، به ابزارهای آنالیز نیاز دارید. ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی برای همه برندها مناسبند. شما می‌توانید از این ابزارها حتی برای سایر برندها نیز استفاده کنید تا وضعیت روابط عمومی آن را ببینید.

گوش سپاری به شبکه‌های اجتماعی

برای تحول روابط عمومی دیجیتال اهمیت دادن به نظرات مشتریان زمانی امکان‌پذیر است که بدانید آن‌ها در کجا چه می‌گویند؟ از آنجایی که پلتفرم شبکه های اجتماعی به نحوی است که همه در زیر پست‌ها شما صحبت نمی‌کنند. پیدا کردن نظرات حاوی نام برند در بین میلیون‌ها نظر کار ساده‌ای نیست.

ابزارهایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید به شبکه های اجتماعی گوش دهید. این ابزارها در بین بیگ دیتاها قادرند تمامی نظرات حاوی نام برند را جمع‌آوری کنند. گوش‌سپاری به شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش‌ها برای تحویل روابط اجتماعی است؛ زیرا:

  • از پیشنهادات و توصیه‌های مشتریان قبلی مطلع می‌شوید.
  • از انتقادات، اعتراضات و شکایات مشتریان نسبت به محصولات مطلع می‌شود.
  • از کم‌کاری‌های کارکنان که در بسیاری از مواقع از چشم‌تان دور می‌ماند، مطلع می‌شوید.
  • قادر به تحلیل میزان محبوبیت و کاهش محبوبیت برند خواهید بود.

ابزار دیتاک برای تحول در روابط عمومی

یکی از راه‌های آسان، کم هزینه و پرسرعت برای تحول روابط عمومی دیجیتال استفاده از ابزار «دیتاک» است. این ابزار قادر است نظرات هزاران کاربر را در همه شبکه های اجتماعی (توییتر، لینکدین، اینستاگرام و …) جمع‌آوری کند. سپس همین نظرات تحلیل می‌شود تا در نهایت بتوانید به وضعیت کنونی برند، نظرات مثبتی و نظرات منفی کاربران دست پیدا کنید. در نهایت با پاسخ دادن به نظرات در قسمت صفحه برند می‌توانید ارتباطات خود را با کاربران افزایش دهید.

[button color=”red” size=”small” link=”https://dataak.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”false” nofollow=”false”]با کارشناسان دیتاک در ارتباط باشید[/button]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا