تحلیل شبکه اجتماعیدیجیتال مارکتینگ

تحلیل مشتری در بازاریابی با ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی

تحلیل مشتریان بازار هدف با کمک ابزارهای رصد فضای مجازی

هر شرکت نوبنیان و یا قدیمی به تحلیل مشتری در بازاریابی نیاز دارد. تحلیل مشتریان بازار هدف می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد آینده کسب و کار در اختیار شما قرار دهد. برای شرکت‌های باسابقه بالا، تحلیل پایداری مشتریان به افزایش درآمد می‌انجامد. برای شرکت‌های تازه تأسیس هم می‌توانید بررسی کنید در آینده چه تعداد مشتری خواهید داشت. در ادامه به مزیت‌های تحلیل مشتری در بازاریابی و اهمیت این کار می‌پردازیم.

چرا به تحلیل رفتار مشتریان نیاز دارید؟

افزایش تعداد مشتریان فاکتور اصلی برای موفقیت هر کسب و کاری محسوب می‌شود. وقتی از تحلیل مشتری در بازاریابی صحبت می‌کنیم یعنی باید بتوانید رفتار بازار مصرف را تجزیه و تحلیل کنید. این مشتریان همان مصرف‌کننده‌هایی هستند که هنوز به مشتریان وفادار شما تبدیل نشده‌اند.

برای عبور آنها از قیف فروش و تبدیل به مشتری لازم است رفتارشان را ارزیابی کنید. با این کار از احساسات مشتری باخبر شده می‌توانید واکنش شان را در آینده پیش‌بینی کنید. همچنین برای به دست گرفتن استراتژی‌های بازاریابی و یا ارائه محصولات باید بدانید مشتریان دقیقا به دنبال چه چیزی هستند. آن‌ها چه محصولاتی را بیشتر می‌پسند؟ آیا برای آن‌ها قیمت از کیفیت اهمیت بیشتری دارد؟

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک

همچنین می‌توانید با تحلیل مشتریان بازار هدف به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه تعداد از مشتریان به قیمت اهمیت می‌دهند؟
  • برای چه تعداد از مشتریان کیفیت محصولات اهمیت بیشتری دارد؟
  • مشتریان رقبا به چه دلیل از آن‌ها خرید می‌کنند؟
  • آن‌ها چه خواسته‌ها و نیازهایی دارند؟
  • و …

بیشتر بخوانید: نقش رصد و تحلیل فضای مجازی در تحقیقات بازاریابی شبکه های اجتماعی

تحلیل پایداری مشتریان به چه معناست؟

وقتی از آنالیز وفاداری یا پایداری مشتریان صحبت می‌کنیم یعنی میزان ماندن مشتریان در حیطه فروش محصولات چقدر است؟ آیا آن‌ها با یک بار خرید کردن برنمی‌گردند؟ چه تعداد از مشتریان بعد از یک بار خرید محصولات شما مجددا به سمت برندتان برمی‌گردند؟

تحلیل پایداری مشتریان به شما نشان می‌دهد تا چه حد در حفظ کیفیت محصولات یا خدمات موفق عمل کرده‌اید. در برندهایی که رضایت مشتریان را برحسب تحلیل رفتارشان بدست می‌آورند، داده‌های آخر کار مثبت است. این برندها با توجه به شناخت احساسات بازار مصرف عمل می‌کنند. تمامی داده‌های تحلیل مشتری در بازاریابی را در استراتژی‌های خود استفاده می‌کنند. در نتیجه می توانند در انتها تحلیل پایداری مشتریان را نیز بررسی کنند.

برای تحلیل رفتار مشتریان چکار کنیم؟

برای اینکه رفتار مشتریان بالقوه و یا مصرف‌کنندگان را آنالیز کنید، می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید:

استفاده از روش‌های میدانی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تحلیل مشتری در بازاریابی حضور مستقیم شماست. وقتی به طور مستقیم با جمعی از مشتریان ارتباط داشته باشید، از طریق مصاحبه، پرسشنامه و گفتگو می‌توانید رفتار و احساسات آن‌ها را بررسی کنید. در این روش شما قادر نیستید تا بخش زیادی از مشتریان را بررسی کنید. در واقع باید به همان ضرب‌المثل مشت نشانه خلوار است، اکتفا کنید.

انتخاب نمونه از جامعه آماری باید دقیق انجام شود. اگر مشتریان برندتان در سراسر ایران هستند، باید از هر شهر یا منطقه تعداد از مشتریان را انتخاب کنید. البته این کار به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. از سوی دیگر باید نیروهای خود را برای ارزیابی و تحلیل رفتار مشتریان به شهرهای مختلف بفرستید.

بررسی رقبا

یکی دیگر از روش‌های تحلیل مشتریان بازار هدف بررسی دستاوردهای رقباست. مشتریان آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید چطور می‌توانید اشتباهات و ضعف‌های رقبا را تکرار نکنید. آن‌ها برای جذب مشتریان بیشتر و جلب رضایت آن‌ها چه کارهایی را انجام داده‌اند. در مقابل مشتریان در برابر این استراتژی‌ها و تلاش‌ها چه واکنشی نشان داده‌اند.

داده‌هایی که از این راه بدست می‌آورید به شما کمک می‌کند راه‌های نرفته را پیدا و راه‌های اشتباه رفته را حذف کنید.

بررسی رقبا
بررسی و تحلیل رقبا

استفاده از فضای مجازی برای تحلیل رفتار مشتری

یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید مشتریان خود را ارزیابی کنید، استفاده از فضای مجازی است. این روش در مدت زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر به جمع‌آوری داده‌های دقیق و درست کمک زیادی به شما می‌کند. برای آنالیز و تحلیل مشتری مداری می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی کار خود را شروع کنید. هر چند وب سایت‌ها هم می‌توانند به تحلیل رفتار مشتریان کمک زیادی کنند.

شبکه های اجتماعی به دلیل دریافت نظرات مستقیم کاربران (مشتریان بالقوه) در تحلیل نهایی تاثیرگذارتر است.

برای استفاده از تحلیل شبکه‌های اجتماعی چکار کنیم؟

برای اینکه نظرات، احساسات و رفتار مشتریان را در شبکه های اجتماعی تحلیل کنید، ساده‌ترین روش خواندن نظرات کاربران است. اما وقتی صحبت از برند و محصولات است، یعنی شما با هزاران و شاید میلیون‌ها کاربران روبرو هستید. آیا خواندن هزاران نظر کاربران در شبکه های اجتماعی کار ساده‌ای است؟

از سوی دیگر چطور باید نظرات مرتبط با برند و محصولات خود را پیدا کنید؟ در صفحات شبکه های اجتماعی کاربران ممکن است در صدها و شاید هزاران صفحه در مورد برند شما صحبت کنند. در حالی‌که تمام توجه شما بر روی صفحه شخصی برند معطوف شده است. پس در این شرایط چکار کنید؟

استفاده از ابزارهای آنالیز شبکه های اجتماعی

بهترین راه برای تحلیل رفتار مشتری در بازاریابی و شبکه های اجتماعی، استفاده از ابزارهای رصد و پایش است. جالب است بدانید این ابزارها قدرت جمع‌آوری تمامی نظرات در مورد برند شما را دارند. وقتی از این ابزارها برای یکی از پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید، این ابزارها تمامی نظرات را در هزاران صفحه این شبکه جمع‌آوری می‌کنید.

برای مثال وقتی قرار است برند X تمامی نظرات کاربران را در اینستاگرام یا توییتر بررسی کند، این کار به زمان زیادی نیاز دارد. اما وقتی از ابزارهای رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، قادر است هر نظراتی را که حاوی کلمه (برند X) است، جمع‌آوری کند. در انتها با ارزیابی نظرات (مثبت، منفی یا خنثی) به نتیجه‌گیری کلی برسد.

مزیت استفاده از ابزار پایش شبکه های اجتماعی

وقتی از تحلیل رفتار مشتری صحبت می‌شود، یعنی باید نظرات مثبت و منفی آن‌ها را بررسی کنید. باید بدانید مصرف‌کنندگان در کدام بخش‌ها از برند شما رضایت دارند. این کاربران بیشتر با دنبال کردن صفحه و گذاشتن نظر در زیر پست‌ها شما را از رضایتشان مطلع می‌کنند. اما به‌راستی مشتریانی که به دلیل نارضایتی، از خرید محصولات یا خدمات شما منصرف‌ شده‌اند، کجا می‌روند؟

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]بیش از ۷۰% از مصرف‌کنندگان ناراضی از حضور در صفحه‌تان خودداری می‌کنند. اما همین افراد ممکن است در صفحات رقبا و یا سایر صفحات، در مورد برند شما نظرات منفی خود را بیان کنند.[/box]

استفاده از ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی این مزیت را دارد تا تمامی نظرات را در یک شبکه اجتماعی جمع‌آوری کند. بنابراین هیچ نظری پنهان یا مخفی نمی‌ماند.

سایر مزیت‌های استفاده از ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی

مزیت‌های تحلیل مشتری در بازاریابی با کمک ابزارهای پایش شبکه های اجتماعی عبارت است از:

  • سرعت دریافت نظرات مشتریان
  • امکان دست‌یابی به نظرات مشتریان از سراسر کشور
  • کاهش هزینه‌ها (بدون نیاز به استخدام نیروی کار)
  • دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر و درست
  • امکان دستیابی به اطلاعات در مورد برند رقبا

معرفی یک ابزار تحلیل مشتریان در بازار

یکی از بهترین ابزارها برای تحلیل مشتریان بازار هدف «دیتاک» است. شما با کمک این ابزار می‌توانید بفهمید مصرف‌کنندگان چه نظراتی را در مورد برند شما ابراز می‌کنند. سرعت بالایی دریافت اطلاعات و تحلیل مشتریان و رقبا از مزیت‌های استفاده از این ابزار تحلیلی است. جالب است بدانید دیتاک ابزاری است که به طور دقیق محبوبیت و یا افت جایگاه شما را در بازار مصرف به خوبی نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید دلیل کاهش فروش خود را در طی دوره‌های مختلف پیدا کنید. اگر درآمد شما رشد داشته است، از طریق دیتاک می‌توانید از علت آن جویا شوید و آن را تقویت کنید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=”700″]شبکه‌های اجتماعی خودتان را پایش کنید

[button color=”orange” size=”big” link=”https://dataak.com/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%a7%da%a9/” icon=”” target=”true” nofollow=”false”]درخواست دموی سامانه روابط عمومی دیتاک[/button][/box]

ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک را رایگان امتحان کنید

مریم کوهشاری

مریم کوهشاری هستم با مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی که در زمینه تولید محتوا با رنگ و لعاب SEO کار می‌کنم. از سال 1394 وارد این حوزه شدم و عاشقانه شغلمو دوست دارم. امیدوارم مطالبی رو که می‌نویسم مورد پسندتون واقع بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا